Legendy nejen pro moravské patrioty

recenze, , 02.12.2022
50 moravských pověstí
Máte rádi pověsti, báje a legendy? Pak se nyní můžete přenést na východ naší země a do časů dávno minulých, v nichž se dle lidového vyprávění děly prapodivné a tajemné věci. Radioservis totiž tentokrát při přípravě svého nového titulu 50 moravských pověstí zalovil v regionálních vodách a z brněnského rozhlasového rybníčku vylovil padesátku starodávných příběhů, které převyprávěl herec Zdeněk Junák.
Autorem textů, původně určených pro vysílání na rozhlasových vlnách v rámci pořadu Srdcovky Zdeňka Junáka, byl dramaturg této relace Zdeněk Truhlář. I výběr lokalit pro sběr pověstí se tak řídil okruhem, v němž lze naladit vysílání zlínské či brněnské rozhlasové stanice, kde si posluchači mohou Srdcovky naladit. Jejich věrní příznivci proto jistě s radostí přivítají, že se díky převážně kratičkým příběhům mohou přenést třeba do jejich městečka. Výběr ale potěší i ty, kteří do těchto koutů Moravy nikdy nezavítali. S délkou okolo tří minut jsou jednotlivé pověsti tak akorát dlouhé, aby byl děj dostatečně barvitý, zároveň však ne příliš zdlouhavé, aby se v nich posluchač ztrácel. Hodí se tak i na ukrácení dlouhé chvíle při čekání na zastávce nebo rychlém ranním venčení čtyřnohého mazlíčka.

Ve výběru 50 moravských pověstí nalezneme jak slavnou povídačku o Brněnském drakovi a loupežníku Obešlíkovi, tak méně známé příběhy z malých vesniček, například o skřítcích a vlcích v Radějově nebo chamtivém mlynáři ze Šebrova-Kateřiny. Zavítáme i na tajemná místa, například prostřednictvím vyprávění o historii kláštera Rosa Coeli v Dolních Kounicích nebo pověsti O hraběnce a kaplanovi z milotického zámku. Vydáme se také do znojemského podzemí či na Valašsko, a to za legendou o založení Vizovického kláštera.

V audioknižním světě není jméno Zdeňka Junáka vidět na přebalech nahrávek příliš často, mohou jej ale znát televizní diváci třeba ze seriálu Četnické humoresky. Četby pověstí se zhostil od srdce s bodrostí a lehkým moravským přízvukem v hlase. Z jeho projevu je znát, že má podobné příběhy rád a že se s chutí jejich prostřednictvím vydává na toulky jemu dobře známým krajem. Dvě hodiny v Junákově společnosti uplynou jako voda v řece Moravě. Pohádkověji laděná povídání interpretuje jemněji, u legend, majících reálný základ či alespoň vážnější zápletku, ale přechází do civilnějšího tónu.

Titul vychází jak na CD mp3, tak v čistě digitální podobě. Ti, kteří se rozhodnou pro fyzický nosič, sice budou muset skousnout opomenutý překlep na papírovém digipacku, zato se mohou těšit ze seznamu kapitol, uvedeného na zadní straně. Toho se bohužel nedočkají ti, kteří si zakoupí nahrávku ke stažení. Dostanou sice stopy s pojmenováním, to však ne vždy zahrnuje informaci o místu, kde se následující děj odehrává. Lokace ani název pověsti pak překvapivě nezazní ani na začátcích jednotlivých tracků, což stěžuje orientaci, pokud se posluchač chce vrátit k některému konkrétnímu příběhu.

50 moravských pověstí doprovází nedlouhé melodie, tematicky laděné do formy instrumentálních skladeb na lidové motivy, které navozují tu správnou atmosféru. Také interpret Zdeněk Junák se pod režijním dohledem Zdeňka Kozáka svého úkolu zhostil zodpovědně. Ostatně, koho jiného si přát za průvodce po koutech moravské země, než jednoho z největších místních patriotů mezi hereckými osobnostmi.