New York, 1845

recenze, , 29.01.2015
Bohové Gothamu
Část New Yorku je v plamenech. Timothy Wilde jen těsně uniká z ohnivého pekla a netuší, že osud opět pořádně zamíchá kartami jeho života. Není to poprvé a možná ani naposledy. Z tuctového barmana se po požáru takřka přes noc stává příslušníkem policie a hned zkraje na něj čeká hrůzu nahánějící případ mrtvých dětí, pohřbených na společném pohřebišti. Co s nimi má společného malá dívenka, kterou celou od krve našel Timothy na ulici? New York roku 1845, to jsou přistěhovalci, pouliční zlodějíčci, hospodští rváči, nevěstince plné mladých dívek a dokonce i dětí... Vyšetřování v takovém prostředí rozhodně nebude jednoduché.
Po záplavě severských detektivek se dějství lednové novinky vydavatelství OneHotBook odehrává pro změnu v New Yorku. Nejde však o současnou tepající megapoli, ale o temné a doposud bez policejní ochrany žijící město poloviny 19. století. Historická detektivka z Ameriky je poměrně netypický úkaz, o to více tak můžou Bohové Gothamu od Lyndsay Fayeové upoutat.

Fenomén Gillian Flynn navrací do hry ženské autorky thrillerů a příběhů plných napětí. Fayeová se pokouší jít ve stopách slavných autorek detektivek, ovšem zcela jinou a osobitou cestou. Napsala historickou detektivku z roku 1845 a zasadila ji do atraktivního prostředí zanedbaných newyorských čtvrtí, ve kterých kvete podsvětí a lidé mnohdy ani nemají zájem, aby nad jejich konáním bděla nová instituce – policie. Aby také měli, když se to v temných zapadlých uličkách hemží prostitutkami, zloději a násilníky.

Zvukovou podobu dal dramatickému románu svým hlasem Martin Písařík. Vydavatelství OneHotBook rádo vybírá z herců, kteří se zatím na poli četby neměli možnost uplatnit. Nutno dodat, že ve většině případů jedná uvážlivě a výsledky mile překvapí. Příběh mladého začínajícího policisty ve městě, které tuto instituci teprve pomalu přijímá, s sebou přináší mnoho hereckých příležitostí. Hrdina se potýká s pochybami o způsobu, jakým se moc veřejného pořádku prosazuje a přemítá i o tom, jaký má jeho práce smysl. Zároveň v sobě Timothy Wilde ukrývá mnohé šrámy, protože prožil nelehké dětství se svým nevyrovnaným starším bratrem Valentinem v sirotčinci. Vypořádává se i s následky požáru, jenž zanechal stopy nejen na jeho tváři. S tím vším se musel Martin Písařík vyrovnat a promítnout všechny stránky Timovy osobnosti do svého hlasového projevu. Podařilo se mu to velmi obstojně. Uvěříte mu naštvání, hořkost, beznaděj i zapálení pro odhalení pachatele krutých zločinů. Jako interpret umí Písařík vnést do četby dynamiku, když tempo scény roste, zrychluje i on. Odlišně mluví hlasy chlapců kamelotů, zvládá drmolit jejich hantýrkou, jinde přidává přízvuk do řeči přistěhovalců či notorických opilců. Poměrně propracovaný způsob vyprávění pak doplňuje v předělech kapitol naříkavá melodie jazzové trumpety.

Atraktivní prostředí dobového New Yorku je sice mezi současnými detektivkami výjimečné, ale zdaleka nejde o jedinou přednost. K těm hlavním trumfům patří zejména autorčina schopnost poutavě vyprávět příběh a způsob, jakým umí barvitě popsat prostředí, se kterým se posluchač brzy ztotožní. Tima Wilda si prostě oblíbíte a se zaujetím se ponoříte do víru událostí, které městu nedávají v klidu spát. Všude přítomní irští přistěhovalci, konflikt katolíků s protestanty, chudoba, to vše Fayeová líčí živými barvami. I pro tento mistrný popis drsného prostředí stojí za to si detektivku Bohové Gothamu poslechnout.