Bordel v kuchyni a další rodinné klenoty

recenze, , 04.11.2020
Aristokratka u královského dvora
Poslední aristokratka je zpět a po dramatických událostech předchozí knihy, které vyvrcholily nalezením vzácného obrazu a žádostí o ruku, nyní Marie Kostková z Kostky, toho jména třetí, stojí před nelehkou volbou: má přijmout pozvání na nizozemský královský dvůr? A co hůř – koho z té sebranky, která tvoří osazenstvo zámku Kostka, vzít s sebou (ergo kdo udělá nejmenší ostudu)?
K audioknižní sérii Poslední aristokratka již neodmyslitelně patří hlas Veroniky Khek Kubařové, která zvládá vyjádřit pocity nejen dospívající zchudlé šlechtičny vytržené z amerického prostředí, ale i všech ostatních členů domácnosti od hamižného otce přes podnapilou kuchařku až po svéráznou „guvernantku“ Denisku. V již pátém díle série se tak nemusí s postavami příliš dlouho sžívat, ihned po odvyprávění úvodu je opět jako doma a posluchač může jen litovat, že poslední jmenovaná postava nedostala v příběhu větší roli, a tak si neužije dostatek „super“ a „psycho“.

Aristokratka u královského dvora se stejně jako tři ze čtyř předchozích dílů série stala jedním z vybraných titulů Velkého knižního čtvrtku a ve stejný den, jen bez patřičné pompy, vyšla také audiokniha. Kvalitativně se blíží prvním třem dílům, které u čtenářů i posluchačů vzbudily větší zájem než čtvrtý, Aristokratka a vlna zločinnosti na zámku Kostka, v němž autor změnil zaběhnutý styl vyprávění a přidal k ikonické partě další postavy. Pátý díl se tedy opět točí především kolem Marie samotné, ale také její matky, stále truchlící po smrti princezny Diany, a tajemné tetičky, která se na Kostce zjevila neznámo jak, nikdo si jí moc nevšímá, ale v příhodnou dobu umí vytahovat drahocenné šperky.

I když má Aristokratka u královského dvora jen necelé čtyři a půl hodiny, ještě v polovině poslechu jsem nevěřila, že se Marie se svou svitou někam skutečně vypraví – jistě, je potřeba nepodcenit přípravu, ale opravdu se stihnou znemožnit před královskou rodinou za méně než dvě hodiny? Věrný fanoušek Evžena Bočka nemusí nad odpovědí dlouho přemýšlet, a to ani poté, co uslyší Veroniku Khek Kubařovou brilantně přecházet mezi naivní a poblázněnou polohou dospívající aristokratky a bodrou kuchařkou. Tým pod vedením režisérky Jitky Škápíkové tak opět odvedl skvělou práci.

Poslední aristokratka je tak nejen zpět, ale navíc v plné síle, možná ještě zábavnější než kdy dřív. A hlavně se dočkáme něčeho naprosto nečekaného – začíná to na c, není to něco, co by se dalo prodat muflonům, a znamená to, že nyní budeme vyhlížet další díl ještě intenzivněji než doposud.