Osobitý svět Zaklínačův

recenze, Ivan Hladík, 10.05.2016
Čas opovržení
Sapkowského Čas opovržení je druhým dílem ságy o Zaklínači. Jeho úvodní příběh vydalo Tympanum už v loňském roce a obě audioknihy vznikly ve stejném autorském týmu. A to je moc dobře. Jestliže první díl, Krev elfů, představil Sapkowského tajuplný svět, Čas opovržení v mnohem svižnějším tempu žije od začátku postavami intrikujícími, bojujícími a... skvěle načtenými.
Vynikající postava královského posla Aplegatta a hlas Martina Fingera jsou tím, co z Času opovržení dělá skvělou audioknihu. Sapkowského příběhy postupně gradují knihu od knihy, autor střídá tempo a čím dál víc baví. Čas opovržení má z celé ságy nejlepší pověst a tu udrželo Tympanum i při zpracování do podoby audioknihy.

Ačkoliv hlas Martina Fingera není ničím specifický, během pár okamžiků naladí na správnou notu. Přednesem jde zcela ve službách příběhu, posluchač se noří spolu s ním do hlubokých hvozdů, kde Aplegatt vyprávění otevírá. Finger dokáže vytvořit přesně tu atmosféru, kterou fanoušci fantasy žánru cítí pod kůží u čtení Tolkiena nebo právě Sapkowského. Každé písmeno má nádech těch časů, kdy draci křižovali oblohu a podivní tvorové útočili na pocestné. Hlas je svým způsobem povědomý – podobným vládl Otakar Brousek st. coby vypravěč. Bylo pro mě velmi pozitivním zjištěním, že Martin Finger bude načítat i další díly zaklínačské ságy a rozhodně je tak doporučuji k poslechu.

Režisérka Alexandra Bauerová určila příjemné tempo, které nenudí, ani netlačí na pilu. Pod jejím vedením zní Sapkowský naléhavě a přitom nenuceně. Střídání přímé řeči a slova „vypravěče“ se doplňují a po chvíli máte pocit, že jde spíše o dramatizaci než o čtení.

Zvukově není co vytknout – Tympanum dlouhodobě přináší na trh technicky dokonalé audioknihy, při jejichž vzniku velmi zvažuje všechna pro a proti výsledného titulu, a i tentokrát mělo šťastnou ruku. S tím souvisí i mé další osobní překvapení – objevení autora soundtracku. Hudební podkres a předěly jsou nedílnou a významnou součástí každé audioknihy, už proto, že ji nezřídka může zpříjemnit nebo naopak potopit. Tady se zdařilo. Brňák s exotickým jménem Mario Buzzi složil hudbu nosnou, stylovou a napomohl k tomu, že všechny dílky audioknihy Času opovržení do sebe zapadají s jistotou a v souladu.

Druhá část legendární Sapkowského ságy o zaklínači Geraltovi ve své bezmála třináctihodinové audioknižní verzi je ryzí fantasy, které nic nechybí, ani nepřebývá.