Mračna nad oddělením Q

recenze, , 04.08.2022
Chlorid sodný
Výbuch autodílny, utopená šéfka významné účetní firmy, zastřelený obchodník. Zdá se, že tyto dávno uzavřené případy spolu nijak nesouvisejí. Oddělení Q je ale přesvědčeno, že by ve skutečnosti mohlo jít o několik let trvající sérii vražd. Jak to ale dokázat, když se liší místa, typy obětí i modus operandi? Kromě hledání společného jmenovatele v tomto vyšetřování se ale tentokrát musí komisař Carl Mørck soustředit i sám na sebe. Dohnala jej totiž jeho vlastní minulost a jeden ne zcela objasněný případ. Ten se nyní vynořil z hlubin minulosti a hrozí, že může zničit nejen Carlovu kariéru.
Devátý případ oddělení Q z pera dánského autora Jussiho Adler-Olsena nese trochu záhadný název Chlorid sodný. Co má NaCl, tedy kuchyňská sůl, společného s pátráním po možném sériovém vrahovi? Na to si můžete posvítit s oblíbenými hrdiny jedné z nejúspěšnějších severských detektivních sérií posledních let. I tentokrát v něm autor jako motivaci zločinu použil některý z neduhů, které dle jeho názoru trápí společnost. Zčásti se tím vrací k tématu sektářství, které v minulosti už do svých příběhů zakomponoval, pojímá jej však zcela nově. Polemizuje nad tím, kde je hranice mezi dobrem a zlem, kde končí spravedlnost a začíná zločin. Pohrává si také s tím, zda jeho čtenáři budou více fandit pachateli poté, co poznají jeho motivaci, či zda zvítězí emocí zbavený náhled odpovídající trestnímu zákoníku?

Na nový román si museli fanoušci oddělení Q počkat tři roky. Promítla se do něj pochopitelně i doba, ve které se odehrává, tedy covidový rok 2020. Ten se podepsal i na chodu policie, na každém kroku číhá lockdown či karanténa, ředitelství vyšetřovatelům nařizuje výslechy po telefonu a naši hrdinové se potýkají i se všudypřítomnými rouškami, zahalujícími tváře lidí včetně těch, po kterých pátrají. Oč delší ale bylo čekání na vydání a český překlad tištěné podoby, o to dříve se dočkali ti, kteří dávají před čtením přednost poslechu. A audioknižní Chlorid sodný je nezklame. Opět totiž spoléhá na tradiční recepturu, s níž tvůrci z vydavatelství OneHotBook přichystali i osm předchozích dílů.

Režisérka Jitka Škápíková tak i tentokrát dohlížela na to, jak se do všech oblíbených postav kodaňského policejního týmu převtěluje hlas této audioknižní série, patřící herci Igoru Barešovi. Jeho přístup, kdy, jak sám uvádí, příliš nepřehání přípravu a spíše se sám oddává příběhu a čeká, kam jej nálada dané pasáže zavede, nese i tentokrát své ovoce. Přestože je Barešův projev v zásadě klidný a vyrovnaný, promítají se v něm střídající se atmosféry jednotlivých scén, rozpoložení daných postav i celkový nadhled, s nímž ostatně k psaní přistupuje i autor Jussi Adler-Olsen. Série případů oddělení Q patří nejen na poměry severské literatury k těm nejvtipnějším, aniž by při tom působily jako parodie. Igor Bareš uvěřitelně interpretuje jak dojemné pasáže, hrající na posluchačovy city, tak již takřka legendární přeřeky a arabská přirovnání s velbloudy, kterými syrský kolega Asad Carla neustále rozčiluje.

Chtělo by se říct, že další audioknižní příběh z policejního oddělení Q už posluchači potřebovali jako sůl. Chlorid sodný patří tentokrát spíše k těm kratším a zároveň i svižnějším částem série. Zároveň je patrné, že čím více se blíží konec příběhu, tím se víc a víc do popředí dere osobní linka Carla Mørcka, kolem níž se zřejmě bude točit podstatná část desátého, nejspíše už závěrečného dílu. Jussi Adler-Olsen si tak připravil půdu pro očekávané finále a zároveň dal fanouškům příslib, že závěrečný díl pořádně nabere obrátky.