Na tenkém ledě

recenze, , 23.01.2018
Cigaretka na dva ťahy
V polovině devadesátých let zažívalo podsvětí zlaté časy. Realitou všedního dne se stalo prorůstání organizovaného zločinu nejen do nejvyšších pater politiky ale také policie. I v takovém prostředí ale museli hoši z oddělení vražd pracovat jako dřív a řešit zločiny. Tentokrát museli svou pozornost věnovat hned dvěma událostem. Na stole měli spolu zdánlivě nesouvisející případ mrtvého šoféra ve shořelé dodávce a zmizení velkého množství zadržených drog přímo z policejního skladu. Kontakty detektiva Richarda Krauze s podsvětím se až doposud zdály být při podobných vyšetřováních výhodou, teď však pro něj začaly být hodně nebezpečné.
Román Cigaretka na dva ťahy je na našem trhu v podstatě exkluzivní předpremiérou. Zatímco fanoušci tištěných knih si v českých knihkupectvích musejí na jubilejní pětadvacátou dánovku ještě několik měsíců počkat, audioknižní posluchači se do něj díky digitální distribuci již mohou zaposlouchat, byť v originálním slovenském znění. V něm ale ještě více než v češtině vynikne Dánův specifický, místy jadrný, vždy však uchu lahodící jazyk.

Obsáhlé popisování toho, čím se Dánovy knihy tak výrazně odlišují od ostatních v tomto žánru, by bylo stejně zbytečné, jako dlouhý rozbor výkonu interpreta. Vše již bylo mnohokrát řečeno. Dánovky si konzistentně udržují vysokou úroveň, třebaže díky své realističnosti můžou jednotlivé romány posluchačům poněkud splývat. V paměti tak možná utkví spíše přesně zachycený obraz doby, protože každý díl je pečlivě časově zakotven a přesně popisuje tehdejší reálie a společenské nálady.

Na textu předlohy je v každém případě znát, že si autor nevymýšlí a disponuje mnohaletou praxí z oboru vyšetřování vražd. Rozsáhlé herecké zkušenosti pak rovněž přímo čiší z hlasu interpreta Mariána Geišberga. Mezi slovenskými narátory patří k absolutní špičce. Jeho pojetí četby dokáže posluchače nepozorovaně přenést na místo činu a vtáhnout ho přímo do centra dění. Krok za krokem provází herec posluchače jednotlivými fázemi vyšetřování až do velkého finále, v němž tentokrát chlapci z oddělení vražd zkříží kordy i s protivníky takřka z vlastních řad. Dominik Dán je opravdu poutavý autor a Geišberg zase prvotřídní vypravěč, takže nakonec tvůrcům audioknihy snad odpustíte i absenci hudebního doprovodu.

Cigaretka na dva ťahy patří mezi nemnoho detektivek, z nichž máte pocit, že se odehrává právě teď jen pár kilometrů od vás. Tak věrohodně dokáže Dominik Dán vystavět atmosféru příběhu, který se kdysi možná doopravdy obdobně odehrál. Před poslechem audioknihy je ale dobré znát i předcházející dva díly, Smrť na druhom brehu a Korene zla. V nich se totiž objevují postavy hrající v aktuální novince velkou roli. Jde o Krauzovy kamarády z dětství, z nichž se časem vyklubali vládci podsvětí, kteří nejednají v rukavičkách a chtějí ovládnout celé Naše Město. Jejich vztah s Krauzem je zpočátku pro obě strany výhodný, postupně se ale pro elitního detektiva stává stále větším problémem. I on sám už ví, že se pohybuje na tenkém ledě. Někdejší přátelé totiž nenávratně stojí na druhé straně barikády, než kterou má ze své pozice hájit Krauz. Cigaretce na dva ťahy lze jen obtížně něco vytknout, takže pokud hledáte napínavou a zároveň uvěřitelnou detektivku, volba je jasná.