Co nás učí naše vlastní stíny?

recenze, Andrea Morkusová, 20.01.2022
Agnes a ostrov Stínů
V nové audioknize Veroniky Hurdové Agnes a ostrov Stínů, která vyšla ani ne půl roku po zvukové verzi prvního dílu, se opět vydáváme do mírumilovného světa Magrejů, ale i mnohem dále a hlouběji do nitra naší duše. A ačkoliv se znovu jedná o titul určený především kategorii teenagerů, díky jeho mnohočetným rovinám si v něm najde to své i leckterý dospělý.
Příběh nás zavádí do jedné z magrejských vesnic na ostrově Baulu, v níž život plyne svým normálním poklidným tempem a vše se zdá být přesně tak, jak to má být. Od Agnesina návratu ze Zakázané hory uplynuly dva roky a nyní již čtrnáctiletá dívka pomalu odrůstá dětským hrám, učí se čelit zmatkům svých teenagerských emocí i spletitým vzájemným vztahům a pomalu se zapojit do světa dospělých, v němž stále častěji využívá svůj jedinečný dar. Zdánlivě idylické dny se však blíží ke konci a Magrejové musí velmi brzy čelit událostem a nástrahám, o kterých se jejich předkům ani nesnilo. Rovnováha na ostrově je porušena, dosud nehmotné a neškodné Stíny začínají pronikat do jejich světa a celému národu Magrejů hrozí zánik. Netrpělivá, impulzivní a často i dosti vzteklá, ale zároveň na svůj věk velmi odvážná, odhodlaná a vytrvalá Agnes tak opět stojí před úkolem, kterého by se zalekla většina dospělých. Tentokrát se však na cestu nemusí vydat sama –⁠ pomocí a v mnoha ohledech protipólem i doplněním zároveň jí bude její nerozlučný kamarád Kari, šamani ze čtyř cípů ostrova a svým vlastním způsobem i její roztomile sobecká koalí kamarádka Bobo.

Nebyla by to ale Veronika Hurdová, aby do zdánlivě přímočarého dobrodružství nevložila i mnoho dalších a mnohem hlubších rovin plných popostrčení k úvahám o tom, co je v životě skutečně důležité. Spolu s Agnes tak během poslechu můžete projít zákoutí vlastní duše, naučit se pochopit své strachy i obavy ze samoty, převzít zodpovědnost a v neposlední řadě začít důvěřovat životu jako takovému a cestě, po které nás vede.

Tak jako v prvním dílu i zde připadla (téměř) veškerá vypravěčská práce Veronice Khek Kubařové, která se jí zhostila více než skvěle. Různými polohami a změnami hlasu přesně vystihuje charaktery a emoce jednotlivých postav, které se počítají na desítky, změnami tempa a důrazu zase náladu a atmosféru každé ze situací od těch hrozivých až po ty, které vás při poslechu doslova pohladí po duši. Projev Veroniky Kubařové navíc audioknize dodává i zvláštní poetiku, energii a spád, které se dokonale snoubí s poselstvím knihy. Celý poslech je tak v jejím podání zážitkem, který si rozhodně budete chtít zopakovat.

Druhým z vypravěčů je Hynek Čermák alias strážce Zakázané hory Gorm, který se však v příběhu tentokrát mihne jen na okamžik na samém konci audioknihy, což je velká škoda – jeho osobitý a nadmíru charismatický hlas dodávající poslechu nádech tajemna by si více prostoru rozhodně zasloužil.

Pozoruhodná a v současné audioknižní produkci naprosto výjimečná je i samotná hudba, a to jak rozsahem, tak i autentičností a citem, se kterým dokáže přesně vyjádřit atmosféru dané situace. Často se tak do ní stačí zaposlouchat a ihned přesně víte, jak se která z postav cítí nebo kam se bude ubírat další děj. Hudba zde nejen odděluje kapitoly, ale vstupuje i přímo do textu, aby ho buď pouze jemně podpořila a zvýraznila jeho důležitou část či přímo na chvíli převzala hlavní vypravěčskou linku. Rozumět jí v každém případě budete i beze slov.