Co všechno obnáší královská koruna?

recenze, Andrea Morkusová, 03.11.2021
Koruna
Přemýšleli jste někdy o tom, jaké by to bylo stát se ze dne na den následníkem královského trůnu? Do pocitů budoucí královny Alžběty II. a její cesty životem se nyní můžete zaposlouchat díky vydavatelství Českého rozhlasu Radioservis, které zkrácenou verzi slavné Koruny, vycházející ze stejnojmenného televizního seriálu, právě vydává.
Britský historik Robert Lacey, který působil coby poradce při natáčení hitu z dílny Netflixu, ve své knize Koruna (The Crown), líčí nejen strohé historické události, ale především řadu zajímavostí a méně známých událostí ze zákulisí britské královské rodiny. Tou nejdůležitější ingrediencí jeho vyprávění jsou ovšem emoce a osobní pohled každé z postav.

Audioknižně u nás Koruna poprvé vyšla už v roce 2019, kdy ji v osmihodinové délce a v interpretaci Marka Holého vydalo nakladatelství Bookmedia pod značkou Audiotéka. Aktuální titul Radioservisu, který vznikl v režii Lukáše Hlavici jako rozhlasová četba na pokračování, předkládá 4,5 hodiny poslechu, ze kterého již zcela vymizely odkazy na původní seriál. Díky tomu má nejen příjemný spád a velkou dynamiku, ale ve výsledku skládá i ucelený obraz světa jednotlivých členů britské královské rodiny a jejich blízkých spolupracovníků.

Procítěná a velmi přirozená interpretace Heleny Dvořákové dodává audioknize nejen lidský rozměr, ale především skvěle vyjadřuje celé spektrum emocí, které tak často u jiných zpracování historie britského královského rodu chybí. Při poslechu se tak snadno můžete vžít do mladé královny, která v tu chvíli není jen panovnicí vzdálenou běžnému každodennímu životu, ale především lidskou bytostí se všemi jejími pocity, touhami, sny, obavami i nezdolnou vnitřní silou čelit všemu, co jí osud přinese.

Co se asi honilo hlavou tehdy desetileté Alžbětě, která se právě dozvěděla o abdikaci strýčka Eduarda VIII. a tím i nástupu jejího otce, krále Jiřího VI. na britský trůn? Co vše se v jejím každodenním životě muselo změnit, jaký měla vztah k rodičům a své mladší sestře Margaret? Co obnáší královský protokol a proč se jí její babička přišla po smrti svého syna poprvé v životě poklonit? To je jen zlomek informací, které na vás při poslechu audioknihy čekají.

Jednotlivé kapitoly nejsou řazeny chronologicky a není tak problém je poslouchat třeba i na přeskáčku. Všechny jsou přehledně pojmenovány a přes svou krátkou stopáž (žádná z nich nedosahuje ani 30 minut) obsahují i řadu dalších zajímavých postřehů a témat, které do sebe s postupujícím poslechem začnou zapadat jako jednotlivé střípky barevné mozaiky. Audioknihu dobře doplňují i nezvykle dlouhé hudební předěly s dynamickými klavírními čísly, které znějí nejen mezi kapitolami, ale často i několikrát v rámci každé z nich.