Debutové vraždy

recenze, , 09.08.2021
Andělé smrti
Nález mrtvoly ženy ve středním věku znamená nový případ pro inspektorku Lottie Parkerovou. Zavražděná byla nalezena v katedrále, kde měla schůzku s někým, kdo byl mnohem nebezpečnější, než tušila. Dříve, než se policejnímu vyšetřovacímu týmu podaří poodhalit roušku tajemství její tragické smrti, dochází k dalšímu úmrtí. Tentokrát jde o muže, kterého však s předchozí mrtvou pojí zvláštní pouto – stejné amatérsky provedené tetování. Lottie bojuje s časem i vlastní minulostí – musí zastavit vraha dřív, než znovu udeří, i když to znamená, že tím možná ohrozí svou vlastní rodinu.
Patriciu Gibneyovou podnítila k psaní smrt jejího vlastního muže. Šlo pro ni o jakousi formu terapie, která však měla nečekaně pozitivní ohlas – její detektivní prvotinu Andělé smrti skupovali čtenáři ve velkém. Nyní má autorka na kontě zhruba milion prodaných knih a čtyři díly série s postavou svérázné vyšetřovatelky Lottie Parkerové. Pro její stvoření použila autorka v poslední době dobře známý vzorec – oč horší je policistka v soukromém životě jako matka, o to více se jí daří při výkonu její profese. I přes toto a některá další klišé (jako nerudný, stárnoucí a tloustnoucí nadřízený hlavní hrdinky), jde o velmi zdařilý debut, který se dotýká mnoha citlivých témat. Zejména přijde na přetřes špatná výchova a týrání dětí, jak se ukáže v momentě, kdy se vyšetřování stočí k areálu bývalého dětského domova.

A podařený není jen samotný text, ale i audioknižní podoba. Tu vydali společnými silami Radioservis a Témbr. V režii Ondřeje Davida se knihy interpretačně ujal herec a režisér Lukáš Hlavica. Snad je to právě i tím, že zná obě tyto profese a ví, jaké je to vést před mikrofonem druhé, i sám ve studiu dávat příběhům svým hlasem výsledný audioknižní tvar. Nebo je za tím hercův talent, píle či zděděné geny. Ať už je to jakkoliv, samotné jeho jméno na obálce stačí k tomu, abyste věděli, že před vámi stojí profesionální, bezchybné ztvárnění předlohy. Lukáš Hlavica interpretuje text klidně, bez výraznějšího spěchu, pečlivě formuluje souvětí, klade důraz na ta správná místa. Přestože postavy odlišuje spíše jemně, méně výrazně, posluchač se v dialozích neztrácí. Jeho melodický, přívětivý projev přechází v napínavých pasážích do poloh vzrušených či naléhavých, nikdy však nepřekročí tu správnou míru.

Anotace popisuje příběh jako „napínavý, znepokojivě temný a do děsivých podrobností propracovaný thriller“. S tímto výstižným popisem nelze než souhlasit, čehož si byli vědomi i tvůrci audioknihy, protože zvukový doprovod, lépe řečeno doprovodná zvuková koláž, svým citem pro detail a bohatou kompozicí skvěle doplňuje Hlavicovo interpretační pojetí. Zejména úvodní melodie je velmi bohatá, variace na její hlavní motiv pak otevírají i uzavírají jednotlivé kapitoly, takže v posluchači můžou události předchozí části v klidu uzrát a doznít.

A to je často potřeba, protože příběh se nese v pochmurné, tísnivé atmosféře a nedává příliš optimismu a nadějí, vzhledem k povaze zločinů, které v něm autorka popisuje. Doufejme, že se brzy do fiktivního irského městečka Ragmullinu vrátíme v dalších pokračováních této slibně začaté detektivní řady, v mnohém srovnatelné s příběhy Angely Marsons, a to i ve stejně precizně zpracované zvukové podobě.