Kouzlo Vánoc Ladislava Špačka

recenze, Andrea Morkusová, 15.12.2022
Dědečku, vyprávěj o Vánocích
Adventní čas je v plném proudu a mnozí z nás možná přemýšlejí, jak jeho poselství a zvyky přiblížit větším i menším dětem. A právě k tomu se zdá být nová audiokniha Dědečku, vyprávěj o Vánocích jako stvořená. Stejně jako v předchozích dílech série se v ní setkáváme s laskavým dědečkem, jenž představuje samotného mistra etikety Ladislava Špačka, a s jeho malou vnučkou Viktorkou, která zvyklosti i historii předvánočního období teprve s nadšením objevuje.
Audiokniha Dědečku, vyprávěj o Vánocích je volným pokračováním série knih pro děti Dědečku, vyprávěj…, v nichž Ladislav Špaček svou vnučku provázel nejen jemu tak dobře známým světem etikety, ale i nejrůznějšími situacemi všedních i svátečních dnů. Postupně, jak Viktorka rostla, spolu zažili spoustu dobrodružství a probrali množství témat –⁠ včetně společných cest po Praze, Evropě nebo České republice.

Přesto je ale nejnovější díl trochu jiný - Viktorka se v něm věkem vrací do posledního ročníku školky a celá audiokniha je díky tomu určena i menším dětem, pro které je ještě vánoční čas prodchnutý mnoha kouzly a zázraky. Ale nejen jim. Díky poutavému vyprávění o původu adventních a vánočních tradic, námětům na procházky i adventní tvoření a množství tajemných legend rozhodně zaujme i ty starší, stejně jako leckterého dospělého.

S dědečkem a Viktorkou se postupně vydáte do předvánoční Prahy na adventní trhy, projdete si výstavu betlémů, upečete cukroví, napíšete dopis Ježíškovi, uspořádáte vánoční setkání pro své přátele, prostřete slavnostní tabuli a ozdobíte stromeček. Nebyl by to ale dědeček, aby Viktorce při každé příležitosti nevysvětlil i mnohá pravidla etikety a historii a původ zvyků, které se k danému tématu váží. Víte, nebo alespoň tušíte, proč zapalujeme svíčky na adventním věnci a co která vlastně znamená? Jak vypadaly adventní trhy ve staré Praze? Co má společného Rudolf Těsnohlídek a vánoční stromečky na náměstích a kde se vzal ten úplně první? Jaký příběh nám připomínají betlémy a proč se na vrcholu stromku třpytí vánoční hvězda? Kdybychom měli vyjmenovat všechny zvyky a tradice, kterých se Špaček v audioknize dotkne, zabralo by to pěknou chvilku a tak bude mnohem lepší si audioknihu rovnou pustit. Do necelých dvou a půl hodin poslechu se toho totiž vešlo opravdu hodně.

Stejně jako v předchozích dílech se i zde Špaček ujal nejen napsání knižní předlohy, ale i její interpretace (kniha vyšla téměř současně s audioknižní verzí). Všechny příběhy díky tomu při poslechu působí natolik autenticky a nenásilně, až postupně nabýváte dojmu, že se přesně takto musely v rodině Špačkových skutečně odehrát. Vypravěčův jemný, uklidňující hlas, ze kterého přímo čiší jeho láska k vnučce, skvěle vykresluje moudrost dědečka, ale zároveň umí i dobře vyjádřit náladu a povahu ostatních členů rodiny –⁠ nadšení Viktorky a její těšení se na Vánoce, zaneprázdněnost maminky, klid tatínka i moudrý nadhled obou babiček. Na začátku a na konci každé kapitoly potěší i jemná hudba, která celou atmosféru adventního období příjemně dotvoří.

Pokud jste si Ladislava Špačka dosud představovali „jenom” jako za každých okolností distingovaného specialistu na správné chování, určitě si nenechte ujít líčení jeho nešikovnosti při pečení, mlsné dotazy na další druhy cukroví, trochu ješitnosti, dostatek humoru a jako třešničku na dortu i jeho autentický zpěv vánoční koledy.

Děti budou nejvíc milovat tajuplné příběhy a společně strávený čas s vyprávěním nebo zkoušením některého z mnoha vánočních zvyků. Rodiče ocení inspiraci i nenásilnou formu výuky etikety, kterou si jejich děti vštípí vlastně jen tak mimochodem. Naučí se pravidla stolování, vítání hostů, chování v restauraci nebo na návštěvě. Poslech je tak ideálním rodinným společníkem a zároveň velkou inspirací na smysluplné prožití adventních a vánočních dnů.