Prachy nebo život?

recenze, Tereza Špetlíková, 05.02.2018
Dej mi ty prachy
Atraktivní taxikářka denně brázdící newyorské ulice luxusních čtvrtí i nejzaplivanějších části Haarlemu to nemá snadné ani v mužském pracovním kolektivu, ani v lesbické společnosti doma. Kolikáté dno je ale to poslední?
Skvělým chraplákem načtená cesta životem emigrantky Jindřišky je velmi zajímavá, zábavná a poučná. Na fragmentech ukazuje obtíže mladé, atraktivní ženy ocitnuvší se v cizí zemi, pracující v relativně nebezpečném oboru, neustále bojující s muži, kterým se daří (více či méně) dostat ji tam, kde ji chtějí mít, a ona někdy vzdoruje a jindy podléhá s naivitou typicky ženskou. Příběh ukazuje slasti a strasti života v nebezpečném velkoměstě plném velkých příležitostí, kde se ale snadno může změnit jedno v druhé (nebezpečí v příležitost a naopak) tak rychle, že než si stačíte všimnout, je už vlastně pozdě.

Iva Pekárková, autorka knižní předlohy, napsala své vyprávění tak, že by mu bylo možno přidělit nový žánr. Střípky života hlavní postavy seskládala velmi zajímavě – ne vždy na sebe navazují a některé motivy zůstávají nedořešeny. K tomu se přidávají autorčina až básnická přirovnání a popisy originálně zhmotňující atmosféru a umně vzbuzující melancholii nebo třeba děs. Pekárková, která sama v žluťáskovi ve „velkém jablku“ několik let jezdila, touto knihou zaslouženě vzbudila v ještě trochu zkostnatělých 90. letech pozornost. Její styl je mimořádný, poutavý, ale i složitý – zejména při (zbytečné) snaze o hledání posloupnosti.

V audioknižní verzi se ovšem nemusíte bát, že byste se nudili. Způsob načtení pomůže povšimnout si i toho, co v knize tak nevyzní.  V podání Ireny Kristekové plyne Jindřiščin život podobně, jako když vám vypráví kamarádka, s níž se po nějaké době zase sejdete na kafe. Musíte se soustředit na to, jak prožívá právě to, co vám teď sděluje. Nepotřebujete celý její životní příběh, abyste pochopili, co tím chtěl básník říct.

Dej mi ty prachy není typický příběh nebo román. Myslím, že autorčiným cílem bylo zachytit prchavé okamžiky štěstí, překvapení, uspokojení, strachu a dalších velkých emocí, za pomoci bohatého, lyrického popisu na pozadí manhattanských panoramat. Ukázat, jak to chodí v taxikářském světě (se vším všudy), co bývá, má, nebo by mělo být v životě důležité. Ve finále ještě autorka dovolí hlavní hrdince přerod z dříve odevzdané, přes odhodlanou a posléze vyděšenou, až k dokonale šťastné holce, která každodenně začíná svou cestu bez představy o tom, jak skončí.