Posedlost krutostí

recenze, , 15.03.2016
Děs
Někdejší francouzský legionář, který si říká prostě jen Pé jako Personne, se po dlouhém období nečinnosti, ve kterém utápěl své dny v alkoholu, vrací zpět do akce. Nejde však o úkol přidělený tajnými službami. Pé musí najít svou dceru, která zmizela. Stala se Tara obětí únosce? Pé ji chce najít dřív, než jí někdo stihne ublížit. Situaci mu stěžuje i to, že dceru několik let neviděl a vlastně ani neví, jak žije. Paříží mezitím obchází strach, co se s dívkou stalo.
Nakladatelství XYZ přináší spolu s nejnovějším audioknižním thrillerem i několik otázek. Kdo je Pé a co se v jeho minulosti odehrálo, že ztratil kontakt se světem? A především, kdo je autorem knihy? David Hidden, narozen v Montrealu, nyní žijící v Kalifornii, autor několika úspěšných thrillerů ve francouzštině i angličtině, podle nichž se připravují i filmové adaptace. Tolik uvádí oficiální prameny. David Hidden je však pravděpodobně pouhý pseudonym, za nímž možná stojí i některý z domácích autorů. Ať je to jak chce, Děs vypadá dle anotací i prvních ohlasů opravdu slibně. Platí to i u audioknihy?

Především je nutno zmínit, že Děs není pro každého. Autor, ať už je jím kdokoliv, na to jde zostra už zkraje a nepolevuje ani v dalších kapitolách. Životem pronásledovaný hrdina Pé je, i se svým neuspořádaným životem a balancováním nad propastí alkoholového zatracení, vlastně sympaťák. Rozhodně si to budete myslet poté, co nahlédnete do hlav ostatním postavám, zejména pak hrdinovu protivníkovi. Sadistický vrah, který si říká Bůh, vězní dívky a mučí je nelidským způsobem. Pitvá dívky za živa i po smrti a vůbec provádí hodně nechutné kousky. Snaží se natočit nejautentičtější film a je ochotný tomu podřídit vše, přičemž oběti přinášejí hlavně ony nešťastné dívky. Ty měly tu smůlu, že z různých důvodů podlehly zkažené morálce velkoměsta, a ještě velmi mladé kývly na focení a natáčení materiálu, který by zvědavým zrakům internetových uživatelů nejspíše ukázat nechtěly. Popisy scén jejich mučení jsou velmi naturalistické, pro slabší povahy přestane být kniha vhodná už v první kapitole.

Pro Pé není příjemné zjistit, jak moc se svět za poslední roky změnil. Paříži, kam se při pátrání po dceři vrátil z New Yorku, vládnou gangy přistěhovalců, které vytlačily tradiční vládce podsvětí. Holky se s bezprecedentní samozřejmostí vrhají za láskou na jednu noc a neváhají si přivydělat ani nahé před kamerou. A v příběhu jsou tyto aspekty popsány stejně barvitě, jako v troskách ležící vnitřní svět hlavní postavy.

Jiří Žák, uvedený jako překladatel údajně francouzského originálu, se ujal pro audioknižní verzi i hlasu vypravěče. A nutno říct, že se svého úkolu zhostil velmi dobře. Na osmi a půl hodinách se mu s pomocí bohatého hudebního doprovodu a zvukových efektů, odlišujících party vraha od zbytku knihy, vyprávěného očima Pé, podařilo vytvořit hutnou atmosféru, která přesně koresponduje s konceptem knihy. Jakožto vypravěč se Žák s postavami sžívá, drobně je i hlasově odlišuje, ale s postavou Pé doslova splynul. Text mu je zřejmě velmi blízký, protože prokresluje i nejjemnější odstíny vyprávění a svým neotřelým hlasem přidává Děsu tu správnou porci napětí. Opravdu pochválit je třeba XYZ za důslednou práci se zvukem, který díky lehce zastřenému hlasu vypravěče působí autenticky. Dno Paříže je blíže, než si můžete myslet.

David Hidden je podepsaný pod hutným, syrovým a naprosto nezměkčilým thrillerem, který zasazuje svého trochu chandlerovsky nespořádaného hrdinu do nevlídných stok pařížského podsvětí. Přímočarost, s jakou příběh staví, zapamatovatelné postavy výrazných charakterů a nesmlouvavost, s jakou odhaluje temné stránky jejich duší, se vryje do paměti. Stejně jako brutalita a surovost vraha, který si s šílenou přesností prošlapává cestu k vytyčenému a absurdnímu cíli. Pokud si troufáte, ponořte se do bahna Paříže, jak ji z turistických zájezdů neznáte. Dostanete se do cynického a zhýralého světa, kterému vládnou obchod s nahotou, otupělá morálka a neukojené touhy. Včetně těch po vraždění, které u některých zvítězí nad zdravým rozumem.