Detektiv v mercedesu se představuje

recenze, , 29.04.2020
Poklad byzantského kupce
„Tak si to shrneme“, pronáší s oblibou kapitán Exner, když se krok za krokem přibližuje k vyšetření případu Poklad byzantského kupce, prvního z úspěšné série tuzemských detektivek Václava Erbena. Původně dvacetidílná rozhlasová četba nyní vyšla v Radioservisu. A co že se vlastně stalo? Tak si to shrneme…
Po srážce dvou automobilů zůstala na silnici ležet mrtvá žena. Jak se ukáže, nejela ani v jednom z vozů a žádný z řidičů si není vědom, že by ji srazil. Následné lékařské ohledání těla odhalí, že v době nehody už byla dotyčná několik hodin po smrti. Kde se však na místě vzala? Záhadu musí rozlousknout neortodoxní vyšetřovatel Michal Exner.

Autor románu, Václav Erben, se coby vystudovaný dramaturg snažil počátkem 60. let uchytit i na poli literatury. Tušil, že psát příběhy s hrdiny v uniformách sboru veřejné bezpečnosti by nebylo atraktivní, postavu soukromého očka dle západních vzorů si ovšem také dovolit nemohl. Stvořil proto doktora práv kapitána Michala Exnera, který sice patří do řad veřejné bezpečnosti, vším ostatním se však dobovým konvencím vymyká. V Pokladu byzantského kupce, sice jeho rysy ještě piloval, základní charakteristika už ale byla hotova. Elegantní gentleman, oplývající sklony k požitkářství a sukničkářství, bydlí v garsonce, jezdí v předválečném kabrioletu mercedes, srší vtipem a v žádném ohledu nepřipomíná komisní vyšetřovatele typu majora Zemana.

Erbenova detektivní prvotina slavila poměrně značný úspěch a autor proto v průběhu dalších desetiletí obsadil svého hrdinu do tuctu pokračování. Zvláštní půvab této detektivky zcela nevyprchal ani po půl století. Mohou za to především přesvědčivé dialogy, živoucí postavy a Erbenův smysl pro humor, díky němuž hrdinu obdařil manýry, které by tehdejším skutečným detektivům prošly jen těžko. Svou roli jistě hraje i atraktivní prostředí. Důvtip a šarm totiž Exner v prvním dobrodružství uplatňoval především na archeologickém nalezišti, kam jej vyšetřování podivného úmrtí zavedlo.

Ve zvukové podobě byla kniha komerčně vydána už v roce 2015 vydavatelstvím Indeart s hlasem Vladimíra Hausera. Recenzovaná novinka však pochází z dílny Českého rozhlasu, na jehož vlnách si také odbyla svou premiéru ještě před uvedením na audioknižní trh. V ostravském studiu pod dohledem režiséra Tomáše Soldána usedl za mikrofon herec Tomáš Jirman. Ten se s textem vypořádal lépe než Hauser, jeho podání je živější a i přes úspornou škálu použitých hereckých prostředků lépe zachycuje autorovy jízlivé narážky na chod tehdejší společnosti i způsob, jakým výstřední Exner působí na své okolí. Erbenův text Jirmanovi sedl ještě o něco lépe, než například Vašíčkova mysteriózní Ďáblova lest. Jeho Exner zůstává i přes své výstřední vystupování sympatický a lidský.

Vedlejších postav není zrovna málo, posluchači však orientaci usnadňují zásahy, provedené v původním textu. Tam, kde nebylo jasně patrné, která z nich právě hovoří, vložila autorka úpravy Eva Lenartová dodatečné uvozovací věty. Zároveň však z důvodu udržení textu ve vysílatelné podobě došlo i ke škrtům některých pasáží, což posluchače znalé knihy nebo starší zvukové verze nejspíše zamrzí. Alespoň malou náplastí může být použití chytlavých hudebních motivů, které vyprávění doplňují. Atmosféru 60. let tu dokreslují zejména melodie tehdejších bigbítových hvězd Flamengo a The Matadors s hlasy Karla Kahovce a Viktora Sodomy.