Devět hlasů, devět příběhů a něco navíc

recenze, , 02.02.2022
Doteky hříchu
Bohatý muž nalezený mrtvý při běhání, česká au pair na útěku před karibskou mafií, tělo v lese patřící mladíkovi, kterého čerstvě zprostili obvinění z pokusu o znásilnění. To jsou tři z celkem devíti Doteků hříchu, které posluchačům zprostředkuje nová audiokniha s kriminálními příběhy, které svou inspiraci našly ve skutečných policejních spisech.
Několik měsíců před pětaosmdesátými narozeninami dostal spisovatel Roman Cílek pomyslný dárek v podobě své první vlastní audioknihy. Ačkoliv má na kontě desítky titulů v tištěné podobě z oblasti kriminální fikce i literatury faktu, do světa audioknih zatím spíše nesměle nakoukl. Kromě běžným posluchačům nedostupné dvojice románů načtených pro nevidomé a několika rozhlasových nahrávek se jeho jméno objevilo na přebalu audioknihy pouze jedinkrát. Stalo se tak před lety na CD Vánoční detektivové, kde ale vedle příběhu slavnějšího kolegy Rexe Stouta jeho povídka zabírala jen minoritní části stopáže. Navíc nahrávku nelze pořídit digitálně, takže se s ní většina posluchačů nejspíše ani nikdy nesetkala. Doteky hříchu ale s výsledným časem blížícím se šesti a půl hodinám Cílkovi v tomto směru nabízejí prostoru dostatek. Čím můžou v současné záplavě detektivek zaujmout?

Především lákavým hereckým obsazením. Devět povídek si mezi sebe rozdělilo osm protagonistů. Kromě Martina Zahálky, který se zhostil četby dvou textů, dostal každý z nich jednu povídku. Sbírku svým hlasem otevírá Igor Bareš, po němž následuje již zmíněný Martin Zahálka, na nějž navazuje Miroslav Táborský. Kromě těchto matadorů, kteří už mají za sebou stovky načtených hodin textů, se za mikrofon usadili i jejich kolegové, kteří se zatím v nahrávacích studiích zase tolik neohřáli. Zatímco tvář herce a režiséra Romana Štolpy si mohou vybavit diváci ze starších televizních seriálů, v případě Radka Hoppeho bude spíše známý jeho hlas z mnoha dabingových rolí. V neposlední řadě se dostalo i na trojici dam, ostřílenou rozhlasovou a audioknižní interpretku Simonu Postlerovou doplnily kolegyně Eva Elsnerová a Kristýna Frejová.

Bezchybné výkony zkušenějších interpretů jsou vcelku očekávaným standardem, mile však překvapila Kristýna Frejová a především Eva Elsnerová. Té se podařilo na malém prostoru vtisknout dvěma hlavním ženským hrdinkám jejího textu velmi výrazné rysy. Roman Štolpa s lehce nakřáplým hlasem pracuje ukázkově s tempem i proměnlivými náladami předlohy. Radek Hoppe naproti tomu projevuje menší interpretační jistotu, čímž trochu trpí plynulost jeho čtení.

Devátým hlasem, který zazní z poslední kapitoly audioknihy, je jako u Tebenasu již tradičně pěvecký part Vladimíra Kučery alias Ravena v rámci závěrečné písně. Pod jeho taktovkou vznikl také jazzově laděný hudební doprovod, dokreslující atmosféru všech povídek. Pouze poněkud hlasitý přechod mezi začátkem písně a závěrečnými tóny posledního příběhu může některé posluchače malinko vylekat.

Co se samotných příběhů týče, jejich styl je proměnlivý. Od klasického detektivního pátrání přes thrillerovou akční honičku v atraktivním exotickém prostředí až po psychologicky laděná komorní dramata. Nejde tak o čistokrevnou sbírku detektivních povídek, na kterou láká anotace. Dva příběhy navíc bohužel končí téměř totožně a namísto právem očekávaného rozuzlení je nit vyprávění přetržena a zajímavě budovaný příběh se v nich rozplizne do ztracena, jako by autorovi došel dech a nevěděl, jak ze zápletky vybruslit. Trochu rozkolísaná úroveň příběhů tak ve výsledku způsobuje mírnou pachuť z jinak příznivého dojmu z profesionálně natočené audioknihy.