Dilema střídá dilema

recenze, , 24.06.2021
Dilema
Říct, nebo neříct manželce v den jejích čtyřicátých narozenin, že se letadlo s dcerou zřítilo? Říct, nebo neříct manželovi to nepříjemné tajemství o vlastním potomkovi? V knize B. A. Paris je těch dilemat hned několik. Autorka na jejich postupném rozplétaní postavila celou knihu.
Livie připravuje velkou oslavu svých čtyřicátých narozenin. Chce si totiž vynahradit vlastní svatbu, která proběhla ve velmi komorním duchu, jelikož byli s manželem Adamem příliš mladí. Jejich dcera Marnie nyní studie v Číně a vypadá to, že se na matčinu party nedostane. Adam má ale pro Livii jedno velké překvapení – pomůže Marnie sehnat letenku, aby se mohla stát hlavním překvapením večera. Těsně před oslavou však zjišťuje, že dceřino letadlo havarovalo. Má to manželce říct a zničit tak nejlepší noc jejího života, nebo ji nechat užít si večer a začít vše řešit až ráno, a to i za cenu vlastního trápení?

Livie však taky zná jisté tajemství o Marnie a neví, jak by to Adam přijal. Když se v den oslavy začne manžel chovat divně, přikládá to tomu, že možná něco tuší. Naštěstí se však jejich dcera dnes na party nedostaví, takže si nemusí dělat starosti. Nebo ano?

B. A. Paris postavila knihu Dilema na vyprávění manželského páru, a právě proto vybralo vydavatelství Voxi pro audioknižní zpracování dva hlasy. Kapitol z pohledu Livie se ujala Lucie Štěpánková, Adamovy části vypráví Saša Rašilov. Společně vytvořili téměř devítihodinovou nahrávku, ve které se jejich hlasy více méně pravidelně střídají a jsou si rovnocennými partnery – stejně jako Adam a Livie ve společném životě a tajemství.

Přesto se zdá, že výkon Rašilova hereckou partnerku poněkud zastiňuje. Jako otec hluboce prožívá nejistotu spojenou se zjištěním o dceřině letu, jako manžel se snaží nedat na sobě nic znát, jako svědomitý hostitel vítá manželčiny přátele na oslavě, ale stále je z jeho projevu cítit, v jakém se cítí napětí. Oproti němu působí Štěpánková odtažitěji. Není bez emocí, ale jako by na celou situaci nahlížela s větším nadhledem. Zároveň se občas nevyhýbá přepečlivé výslovnosti, která v kombinaci s pomalejším tempem působí nepřirozeně. To však končí v okamžiku, kdy pravda vyjde najevo. V závěrečné části knihy i ona ukazuje svůj herecký um.

Režie velmi dobře ohlídala výslovnost obou interpretů i způsoby projevů jednotlivých vedlejších postav, takže ať už vede rozhovor se stejnou osobou Adam nebo Livie, posluchač se stále dobře orientuje v ději. Přehlednosti taky vydatně napomáhají spíš kratší kapitoly, které vycházejí z konceptu tištěné knihy. Jejich délka zpravidla nepřesáhne 15 minut.

Úvodní a závěrečná melodie je spíš jakýmsi souborem elektronických zvuků s dlouhým dozvukem, které působí v kombinaci s vyzněním textu sympaticky tajemným dojmem. Kratičké znělky mezi kapitolami jsou potom tvořeny jednotlivými táhlými tóny z tohoto ústředního souzvuku. Není jich mnoho, ale v tomto případě se přímo nabízí rčení, že v jednoduchosti je krása – při délce, nebo spíš krátkosti některých kapitol ani nebylo možné snažit se dostat mezi hlasy obou herců delší a složitější vyhrávky.

Audioknihu Dilema lze označit za vyvážené dílo. Kniha samotná se svým tématem i zpracováním mírně liší od předchozích textů B. A. Paris, přesto k ní tvůrci přistoupili citlivě. Krátké kapitoly a sugestivní četba zejména Saši Rašilova způsobují, že i když je kniha obecně publikem přijímána vlažněji než autorčina předchozí díla, audioknižní zpracování navozuje chuť poslouchat stále dál a dokonce si přát, aby se některé z událostí udály jinak.