Dokážete rozeznat iluzi od reality?

recenze, Jitka Tracyová, 15.11.2021
Iluze
OneHotBook vydává sérii případů s geniálním kriminalistou Lincolnem Rhymem, kterého na svět přivedl spisovatel Jeffery Deaver, už několik let. V auditivní podobě vyšel v roce 2015 nejprve Sběratel kostí, následovaný postupně Tanečníkem, Prázdným křeslem, Kamennou opicí a konečně letos v létě pátým románem v řadě s názvem Iluze.
Dvě policejní pochůzkářky se v něm stanou svědkyněmi vraždy, ale vrah se z uzavřené místnosti vypaří jako pára nad hrncem. Neexistuje žádné logické vysvětlení, ani viditelné stopy, jak se to mohlo stát. A to jsou důvody, proč se případ dostane k našim hrdinům Lincolnovi a Amélii. Oproti předešlým dílům se však konečně mužský hrdina potýká s více než rovnocenným soupeřem. Je jím profesionální iluzionista, který umí ošálit nejen oči, ale v neposlední řadě také mysl věhlasného detektiva. Objeví se však vítaná pomoc v podobě mladé kouzelnice, která vysvětluje a rozplétá jednotlivé způsoby vražd a pomáhá policejnímu týmu se přibližovat k mistrovi převleků a iluzí. Pro Rhyma, který se honosí svým vědeckým a logickým myšlením je Kejklíř, jak je vrah po čas vyšetřování nazýván, velkým nebezpečím, dokáže se totiž ve svých rychlých převlecích dostat nebezpečně blízko komukoli a kamkoli chce. Co kdyby chtěl být u něj samotného v ložnici? Co kdyby zatoužil po pomstě? Podařilo by se mu dostat do domu, kde většinu času pobývají nejvyšší šarže newyorského policejního týmu a nepozorovaně opět ven?

Jak tomu bylo u všech předešlých dílů série, také příběhem audioknihy Iluze nás provází herec Jan Vondráček, nad kterým režijně dohlíží Michal Bureš. Od poloviny prvního dílu – do té doby pro jednotlivé charaktery hledal hlasové polohy – drží narátor otěže příběhu i hlasů pevně v rukou a každou postavu poctivě odstiňuje. Jako jeden z majitelů tzv. voice appealu umí čarovat se svým hlasem tak, jako by mával kouzelným proutkem – lehce a svižně. O to je jeho krasohlas zrádnější a posluchač by měl pamatovat na to, že je lépe věnovat pozornost raději příběhu samotnému, než Vondráčkovu častému kudrlinkování a hlasové ekvilibristice. Ale buďme spravedliví – tomu neodolá sebelepší umělec a posluchač často rád přivře oko nad příliš expresivní interpretací a nechá se dobrovolně unést atmosférou.

A tak, jelikož se celý děj odehrává v prostředí kouzelníků, cirkusových manéží a jevištních představení, dovolila bych si i já menší teatrální zakončení: Dámy a pánové, pohodlně se usaďte ve svých křeslech a nechte se vtáhnout do příběhu, kde nemožné se stává skutečným a kde iluze stírá realitu. Určitě budete dějem tohoto vyprávění strhnuti a budete si hledat každou volnou minutu, abyste mohli pokračovat v poslouchání. Stejně jako já.