Příběh pro celou rodinu

recenze, , 01.10.2013
Emil a detektivové
Audioberg je v dnešní době jedno z mála vydavatelství, která se - co se audioknih týče - zaměřuje na dětského posluchače. Svou nezpochybnitelnou tradici má jistě Supraphon, ale i Audioberg se začíná na tomto poli pomaličku, leč výrazně prosazovat. Velkou zásluhu na tom má jistě spolupráce se zkušeným režisérem a členem pražské Ypsilonky, Janem Jiráněm.
Jan Jiráň má dar na výběr kvalitních herců, neomezuje se pouze na kolegy z Ypsilonky, zároveň je mistr v lehkém, svěžím uchopení dané látky. Bezesporu to platí i o novince Emil a detektivové německého spisovatele a humoristy Ericha Kästnera. Příběh poprvé spatřil světlo světa roku 1929, ale do dnešních dnů nijak nezestárl. Stručně k ději: malý Emil popré cestuje sám do velkého města, do Berlína, za svou babičkou. Cestou vlakem však usne a byť má dobře schované peníze, je o ně ve spánku oloupen. Emil však pachatele zná, v Berlíně se dá dohromady s partou místních kluků a hon na zloděje se rozbíhá.

Emila jsem četl jako malý kluk a ani dnes po letech jsem se nenudil. Jiří Lábus v roli vypravěče je skvělá volba. Jeho vypravěčství má spád a příběh příjemně žene kupředu. I dialogické části jsou zcela záživné, příjemným překvapením je i angažmá dětských herců z Dismannova dětského rozhlasového souboru.

Krom Jiřího Lábuse si jistě zapamatujeme i Arnošta Goldflama v roli úředníka v bance, Oldřicha Navrátila v roli zloděje, Libuši Švormovou v roli babičky či Jaroslavu Kretschmerovou v roli výřečné cestující ve vlaku. Ke cti Jana Jiráně je třeba dodat, že v místech, kde má hlavní part vypravěč a jen tu a tam padne jedna, či dvě věty nějaké postavy, nechává vše říct vypravěče a samotným postavám dá promlouvit pouze v dialozích. Je třeba ocenit i citlivou práci se zvukovými efekty, ty jsou použity opravdu jen tehdy, je-li to třeba.

Vězte, že s Emilem se pobaví nejen děti, ale i jejich rodiče.