Z uniformy do flanelky cestou z NATO na Pražský hrad

recenze, , 09.03.2023
Generál Pavel v rozhovorech s Jolanou Voldánovou
Na sklonku roku 2022, tedy v době vrcholící předvolební prezidentské kampaně, se na pultech knihkupectví objevila kniha Generál Pavel v rozhovorech s Jolanou Voldánovou, která vyšla pod nakladatelskou značkou Universum, patřící pod křídla společnosti Euromedia Group. Její audioknižní podoba, vydaná u sesterské značky Témbr, si dala trochu na čas, v prodeji se v digitální variantě objevila až počátkem ledna, tedy těsně před druhým kolem volby. Jak už název napovídá, jde o rozhovor novinářky a moderátorky Jolany Voldánové s bývalým generálem, a jak již dnes víme, úspěšným uchazečem o prezidentský úřad pro nadcházejících pět let.
I přesto, že jde o knihu, která si pochopitelně nedává za cíl na Petra Pavla nijak útočit, nemohla se autorka vyhnout ani palčivějším otázkám, které se při byť i letmém pohledu do respondentova životopisu samy nabízejí. Petr Pavel se odpovědím nevyhýbá, kdo ostatně sledoval alespoň některou z předvolebních debat, musel tyto nebo podobné dotazy a jeho reakce na ně už zaznamenat. Mnohem zajímavější, než dokola omílané, byť patrně stále důležité, otázky týkající se jeho členství v KSČ, jsou otázky na válečné události včetně záchrany unesených francouzských vojáků či na zkušenosti z vysoké pozice v rámci NATO. V závěru nechybí ani malý bonus, v podobě kapitolky, v níž na dotazy Jolany Voldánové odpovídala manželka a současná první dáma Eva Pavlová.

Audiokniha Generál Pavel v rozhovorech s Jolanou Voldánovou není prvním titulem, zabývající se životním příběhem tohoto muže. Už před téměř třemi lety mohli čtenáři, stejně jako posluchači, procházet kapitolami života Petra Pavla v životopise nazvaném V první linii: Armádní generál Petr Pavel. Ten vyšel rovněž pod značkou Témbr, lišil se však formou zpracování. Mezi deseti hlasy, které z nahrávky vzpomínek a vyprávění zážitků zaznívaly, byly kromě známých hereckých osobností i autor Vladimír Mertlík a na menší ploše i samotný Petr Pavel. Toho v aktuálně recenzované audioknize neuslyšíme vůbec. Zatímco tak většinu jeho partů ve starší nahrávce natočil Martin Stránský, úlohy tázaného se v případě novinky beze zbytku ujal Libor Hruška. Jeho manželku Evu v audioknižní verzi zastoupila herečka Jitka Ježková, která se snaží způsobem interpretace zakrýt svůj obvyklý temperament, živost a také věkový rozdíl, který mezi nimi panuje. Naopak, svým jemným hlasem a vlídným, empatickým projevem, dělá Evě Pavlové, které, jak se alespoň zatím zdá, tyto vlastnosti také nechybějí, dobrou službu.

Otázky pak klade sama autorka, Jolana Voldánová, která ale touto svou úlohou nečekaně překvapivě představuje slabší stránku audioknižního zpracování vlastní knihy. Překvapivé to je proto, že, odhlédneme-li od jejího dlouholetého vystupování v televizi, už má rovněž zkušenosti s mikrofonem v natáčecím studiu. Dokonce se stejným režisérem Janem Drbohlavem už před několika lety vznikla zvuková podoba jejích knižních rozhovorů se spisovatelem Petrem Stančíkem K čemu jsem došla, v nichž působí nejen mnohem uvolněněji a vlídněji, ale především ve svém projevu tolik nespěchá a nezní téměř úsečně. Snad to je tím, že se snaží udržet roli nezávislé žurnalistky, neprojevující žádné emoce, vedle výrazně poklidnějších, procítěnějších a místy až herecky pojatých partů Libora Hrušky a Jitky Ježkové ale působí její projev trochu nepatřičně.

Hudební doprovod s rockově znějící melodií Keep It Up Petra Hanzlíka se snaží připomenout, že Petr Pavel není uhlazený, bezbarvý intelektuál z nedělní školy, ale že vedle své diplomatické úlohy nikdy nezapomněl ani na své záliby v motorkářství, zvolený hudební žánr mu tedy nejspíše není zcela vzdálený.

Pokud by měl titul Generál Pavel v rozhovorech s Jolanou Voldánovou být pouhým předvolebním tahákem, jeho čas by zvolením Petra Pavla na Hrad pominul. Díky tématům, které se dotýkají i aktuálního světového dění, pohledu na stav české společnosti i armády, se ale zdá, že by mohlo jít o více nadčasový portrét osobnosti, která bude naši zemi v příštích letech reprezentovat. Každý, kdo se chce dozvědět o názorech a uvažování nové hlavě státu více, než mu nabízejí mediální výstupy, si tak může právě zde najít to, co hledá. Na rozdíl od staršího titulu, který jak už přebal s portrétem Petra Pavla v uniformě napovídá, se více soustředil na vyzdvihování jeho armádní kariéry, se tentokrát setkáváme s „civilním“ portrétem v té době ještě prezidentského kandidáta. Na obálce sice má jinou košili, než legendární flanelku, i tak je ale znatelný posun v prezentaci. Namísto generála tu máme diplomata a čerstvého státníka, který sice nemůže a ani nechce své vojenské aktivity skrývat, i pro něj ale zřejmě nastal čas posunout se zase o kus dál.