Dostaň se do jeho hlavy! Ušima.

recenze, , 17.03.2016
Grey
Slavná série Padesát odstínů (šedi, temnoty, svobody) se dočkala vydání českého překladu pokračování s názvem Grey. V něm se autorka vrací k událostem předchozích knih, tentokrát však příběh vypráví z pohledu hlavní mužské postavy, Christiana Greye. Čtenářům, či spíše asi čtenářkám, se tak naskýtá možnost nahlédnout na oblíbené pasáže z jiného úhlu pohledu. A posluchačům, či spíše posluchačkám, umožnilo Nakladatelství XYZ celý příběh pana Greye i slyšet, když jen krátce po vydání knihy přispěchalo s její zvukovou verzí.
Jedněmi milovaná, druhými zatracovaná série erotických románů autorky E L James je důkazem síly marketingu. Ten dokázal oslovit, či přesněji přimět i nečtenářky ke koupi, ba co víc, vzbudil v nich pocit čehosi výjimečného. Výsledkem je velmi vysoká prodejnost ve světě i u nás a často až přehnaně rozvášněná debata na téma literární kvalita versus prodej. Knižní médium ale není určeno výhradně dílům umělecky přínosným – jak se říká, papír snese všechno.

Zda všechno snesou i cédéčka, případně servery on-line prodejců audioknih, jsme se mohli přesvědčit už před Vánocemi roku 2014, kdy vyšel první díl trilogie jako audiokniha. V trojlístku kniha – audiokniha – film je právě česká zvuková podoba románu tou nejlepší volbou. Pochopitelně zachovává úroveň literární předlohy, její přidaná hodnota je ale v interpretce Tereze Bebarové. Dnes, když je celá trilogie v audiu kompletní, lze vzdát hold profesionálnímu výkonu, který herečka odvedla, když perfektně zvládla více než 63 hodin trvající četbu tří tlustých knižních svazků. Už jen z toho důvodu stojí za to si ji poslechnout.

Zatímco série Padesáti odstínů musela na svou audioknižní podobu počkat až po vydání třetího dílu, aktuální Grey přichází se zvukovou verzí téměř současně s knihou – stále častější a pro posluchače mluveného slova velmi potěšující jev. Vydavatelé už při vyjednávání práv se zvukovými adaptacemi počítají a mohou je tak propagovat ve společné kampani s knihou a e-knihou, čímž zároveň přispívají k audioknižní osvětě. Jestliže navíc k výrobě nahrávky osloví zkušené tvůrce, interprety a kvalitní produkci, lze jejich odhodlání nadšeně tleskat. To je naštěstí i případ všech audioknih podle E L Jamesové – trilogii s Bebarovou má na svědomí tým OneHotBook (režiséři Karel Heřman a Jan Horáček), Grey vznikl ve studiu Harryton v režii Jitky Škápíkové a v interpretaci Michala Slaného.

To, že režisérka sáhla k mužskému interpretovi, je vzhledem k novému hlavnímu hrdinovi pochopitelné. To, že vybrala právě Michala Slaného, vybrala-li ho ona, lze přičíst její pověstné šťastné ruce. Herec s mizivými rozhlasovými zkušenostmi a nulovými zkušenostmi audioknižními se zhostil svého úkolu nad očekávání dobře. Jeho interpretaci můžeme s výkonem Terezy Bebarové srovnávat jen těžko, lze ale konstatovat, že je velmi dobrý. V mantinelech, které literární předlohou vytkla E L James, se Slaný pohybuje s jistotou. Sotva mohu posoudit, nakolik jeho hlas umí oslovit ženské posluchačky, věřím ale, že režisérka ani v tomto ohledu nic neodbyla.