Čas se neúprosně krátí

recenze, , 24.10.2018
Hadrový panák
Detektiv William „Wolf“ Fawkes je mezi kolegy policisty opravdovým vlkem samotářem. Chce dosáhnout svých cílů stůj co stůj, i kdyby měl jít přes mrtvoly. Jednoho rána je však na dohled jeho bytu nalezena skutečná mrtvola, bizarně sešitá ze šesti lidských těl. Vzápětí vrah předá novinám seznam zamýšlených obětí včetně dnů, kdy mají zemřít. Na posledním řádku stojí Fawkesovo jméno.
Knihám britského autora Daniela Colea se v českých knihkupectvích dostalo velkolepé propagace jakožto vychvalovanému světovému bestselleru. Někdy se však stává, že bombastická reklama s sebou přináší nesplnitelná očekávání. Jak si autorova prvotina Hadrový panák stojí v tomto ohledu? A vyplatí se ji poslouchat v audio podobě?

Na první otázku není odpověď tak jednoduchá. Autor od začátku nasazuje rychlé tempo, což udržuje čtenáře v pozoru i přes spletitý děj s velkým množstvím vedlejších postav. Vítaná je také občasná špetka humoru, odlehčující napjatou atmosféru. Body ale Cole ztrácí za to, že ne ve všech případech objasnil způsob, jakým se vrahovi podařilo ke svým obětem dostat. Nekonformní a osudem stíhaný hlavní hrdina také nebudí u čtenářů zvláštní sympatie. To naštěstí neplatí o další výrazné postavě, policistce Emily Baxterové, tvořící k Fawkesovi vítaný protipól. Leckomu může zápletka připadat trochu překombinovaná a neuvěřitelná, což možná některé zájemce o knihu odradí. Naštěstí je tu však i její zvuková podoba, která dokáže leccos zachránit. Čímž se dostáváme k odpovědi na druhou otázku, tentokrát zcela jednoznačné. Audioknižní Hadrový panák funguje lépe, než tištěný.

Vydavatelství Euromedia opět sáhlo po osvědčeném hlasu Martina Stránského, který pod režijním vedením Jana Drbohlava odvedl výbornou práci už v detektivce Osamělý mrtvý muž. I tentokrát je jeho výkon na standardně vynikající úrovni. Ve Stránského mrazivém podání vyznívá thriller patřičně temně a naléhavě. Vybraným větám přidává herec na významu tím, že pracuje s jejich rytmem. Tam, kde mají slova vyznít téměř osudově, zpomaluje a nechává jim patřičný prostor. Občas sklouzne k hlasovým rejstříkům, které u něj mají posluchači spojené s žánrově odlišnou sérií humoristických knih Jonase Jonassona. Naštěstí k nim sahá povětšinou jen ve scénách opepřených trochou policejního vtipkování.

Celkově vzato, Stránského jemně chraplavý hlas k thrilleru Hadrový panák perfektně sedí, dodává jeho už tak hutné atmosféře další dávku napětí a tajemna. S žánrem ladí i použité tvrdé rockové melodie, jimž vévodí zejména kytarové riffy. Zajímavým momentem je i zvuk tikajících hodin, podkreslující začátky kapitol, naznačující, že obětem nemilosrdně ubývá čas k záchraně. Až na jeden moment, kdy hlas interpreta několikrát přelétne z pravého kanálu do levého, se dá směle tvrdit, že vydařená zvuková podoba žehlí některé nedostatky knihy. Díky tomu, že k vám promlouvají podmanivým hlasem Martina Stránského, si nakonec najdete cestu i k některým méně sympatickým postavám.

Prvotina Daniela Colea možná slibuje o trochu víc, než nakonec splní. V závěru Hadrového panáka do sebe všechny události a jejich průběh sice beze zbytku nezapadnou, snaží se to však kompenzovat šokujícími způsoby vraždění a akcí nabitými scénami. Skvělé zpracování audioknihy, jemuž vévodí hlas Martina Stránského, se vydařilo tak, že autorovi jeho nedostatky odpustíte mnohem snadněji.