Není Hercule jako Herkules

recenze, , 05.11.2015
Herkulovské úkoly pro Hercula Poirota
Hercule Poirot plánuje svůj odchod do důchodu. Namísto hledání zločinců chce najít způsob, jak pěstovat chutnější dýně. Když mu jeho přítel doktor Burton jednoho večera v žertu naznačí, že přes shodné křestní jméno s bájným hrdinou se malý Belgičan svému jmenovci Herkulovi v ničem vlastně ani trochu nepodobá, nevědomky přivede detektiva na myšlenku zopakovat činy svého antického protějšku. Namísto svalů a kyje hodlá využít svého důvtipu a malých šedých buněk. Hercule Poirot si chce zvolit posledních dvanáct oříšků k rozlousknutí a míní se při tom věnovat jen případům, které by byly moderní interpretací antických herkulovských úkolů.
Mezi detektivními příběhy Agathy Christie se největší oblibě těší zejména autorčiny romány, ve kterých mohla naplno uplatnit svou hru se čtenářem. Mezi povídkovými sbírkami však Herkulovské úkoly pro Hercula Poirota vyčnívají svou koncepcí. Původně časopisecky vycházející příběhy doplnila autorka o závěrečnou povídku a úvodní kapitolu tak, aby tucet příběhů tvořil kompaktní celek, v němž se Poirot snaží napodobit slavné činy svého dávného jmenovce. I když si nakonec svůj odchod na odpočinek rozmyslí, dvanáct herkulovských případů opravdu vykoná.

Pro audioknižní nastudování sbírky se v roce 125. výročí narození Agathy Christie rozhodla agentura Kristián. Ta se sice audioknihami primárně nezabývá, stojí však například za vznikem úspěšné audioverze Forresta Gumpa, oceněné titulem Audiokniha roku. Do role vypravěče se rozhodla obsadit Ladislava Freje, který zrovna nepůsobí jako poirotovský typ. Nejpozději během první kapitoly si vás však určitě svým projevem získá. Ve více než deseti hodinách rozehrává téměř vícehlasou dramatizaci, když klade velký důraz na ztvárnění charakterů jednotlivých postav. Pečlivě zvolil rozličné způsoby interpretace pro komornou, aristokrata, milionáře i policistu. Herculu Poirotovi přisoudil civilní projev, což může bez náznaku typického francouzského přízvuku působit nezvykle, zato však spolehlivě poznáte, kdy mluví detektiv a kdy ostatní postavy, které Frej naopak kontrastně přibarvuje. V partech ruské hraběnky nebo amerického turisty vkládá do řeči přesnou nápodobu přízvuku a specifické výslovnosti tak, že neváháte ani chvíli nad původem těchto osob. Drobnou zvukařskou výpomoc získal interpret při telefonických hovorech, které jsou modulací odlišeny od běžné konverzace. Tvůrcům se tak podařilo dát dohromady nahrávku s neobvykle rozmanitými až žonglérskými způsoby práce s hlasem. Pokud si myslíte, že jsou audioknihy nudné a monotónní, Ladislav Frej vás přesvědčí o opaku.

Kromě vynikající interpretace by měl být nedílnou součástí nahrávky i odpovídající hudební doprovod. Zde byly zvoleny klavírní tóny spojené trochu netradičně s moderně znějící elektrickou kytarou, které však působí současně a zároveň tajemně, což k moderně natočené detektivní audioknize i přes stáří knižní předlohy docela sedí. Příjemné je, že zde hudba nepůsobí pouze jako předěl mezi povídkami, ale rovněž odděluje některá místa v rámci jednotlivých kapitol.

Poirotovi fanoušci možná zaznamenali, že Herkulovské úkoly pro Hercula Poirota byly rovněž převedeny do podoby televizní adaptace, ta ovšem pokryla jen menší část původních povídek. Audiokniha přináší všech dvanáct příběhů nezkráceně a ve špičkové interpretaci. V plném rozsahu se tak lze zaposlouchat do různorodých případů, které někdy s humorným nádechem dovedou pana Poirota nejen k problémům vyděračství, náboženské sektě, drogám či úkladné vraždě, ale i k na první pohled banálnímu únosu malého psíka. Těm, kteří už od dob povinné školní docházky pozapomněli, jaké úkoly čekaly na původního antického Herkula, sice audiokniha vstříc nevyjde, protože v úvodu tištěné verze uvedené zkrácené obsahy původních bájí byly pro nahrávku vynechány, ale vyhledat si je by nemělo být nic složitého.

Zajímavostí je, že audioknize se dostalo také dvou verzí balení. Vedle digitálního prodeje si tak můžete audioknihu zakoupit jako fyzický nosič v podobě klasického digipacku nebo luxusnější verze o rozměrech DVD obalu z na dotek příjemného materiálu.

A dají se na nové detektivce najít vůbec nějaké chyby? Pouze drobné mouchy. Například na několika málo místech zvukaři unikly špatně střižené věty a přimhouřit oko musí posluchač i nad nepřesnostmi či tiskovými chybami v potisku CD. Záležitostí osobních preferencí je i ztvárnění obalu – zde někomu může chybět výraznější obrázek. To sice u jinak hezké luxusní verze nevadí, při listování například mobilní sbírkou audioknih se však obal slije jen do podoby černého čtverce se světlejším textem. I toho je ostatně o něco více než je na titulních coverech obvyklé.

Pro většinu zájemců však můžou být tyto maličkosti zcela nepodstatné ve srovnání s tím, jaký posluchačský zážitek jim hlas Ladislava Freje dopřeje. Herkulovské úkoly pro Hercula Poirota patří k méně náročné četbě a jednotlivé povídky lze poslouchat i samostatně, což se hodí ve chvílích, kdy nemáte dost času na soustředění se na zamotaný román. Agatha Christie na malém prostoru načrtla zajímavé charaktery postav, které svým specifickým pojetím dopracoval vynikající výkon interpreta. Výsledné dílo tak nepotěší jen příznivce anglické královny zločinu, ale i všechny, kteří mají rádi přidanou hodnotu, kterou audioknihy oproti tištěným knihám přinášejí.