Hrubý pytel, hrubá záplata
Bojíte se rádi? Pak se nechte vtáhnout do mrazivého příběhu Hrubý pytel, hrubá záplata. Pokud vám tedy nevadí, že se v něm spolu s jeho hrdiny umažete. O bláto, pavučiny ale především krev totiž v této hororové nahrávce není nouze. Kromě napětí ale autor Petr Hudský nešetří ani pořádně černým humorem, takže na noc ve strašidelné chatě s nájemným zabijákem hned tak nezapomenete. A mimo to se také dozvíte, jak to dopadá, když se smysl pro spravedlnost trochu zvrtne.
Autor
Petr Hudský je ve své tvorbě vcelku široce žánrově rozkročen. Jako televizní scenárista se podílel na krimiseriálech
Kriminálka Anděl či
Labyrint, aby si vzápětí odskočil k historické
sérii Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů nebo romantickému thrilleru
Hastrman. Pro rozhlas napsal několik pohádek, sbírku krátkých příběhů pro nejmenší
Příhody telátka poplety, zároveň je ale podepsán i pod multižánrovým podcastem
Stopař nebo detektivkou
Vrah je Zahradník.
Sbírka povídek
Hrubý pytel, hrubá záplata rozšiřuje jeho záběr o horory. Kolekce jedenácti krátkých příběhů se sice na knižních pultech objevila už 2006, aktuálně však u Radioservisu vychází již druhá reedice. Těm, kteří před čtením dávají přednost příběhům pro uši, ale udělá radost spíše související audiokniha. Nejde však o kompletní četbu, ale
dramatizaci dvou vybraných povídek. Ty si ještě před digitálním vydáním odbyly svou premiéru v éteru v rámci loňského rozhlasového programu
Strašidelné léto.
Texty
Utopenci a
Chléb náš vezdejší vybrala pro rozhlasové nastudování dramaturgyně
Kateřina Rathouská a režijní záštitu nad nimi převzal
Vít Vencl. Hudský jednotlivé příběhy sbírky provázal ve stylu Tarantinova filmu
Pulp Fiction. Pozorný posluchač si tak mezi oběma částmi hry najde vodítko v podobě hrdiny prvního z obou příběhů, o němž padne zmínka i v druhé polovině nahrávky. Kromě toho však fungují zcela samostatně. Zatímco v úvodních
Utopencích dominuje postava nájemného zabijáka v podání
Igora Orozoviče, střetávajícího se svéráznými venkovany i legendou o přízraku v opuštěné chatě, následující
Chléb náš vezdejší opanovává souboj psychopatického moralisty (kterého ztvárňuje
Saša Rašilov) a bezskrupulózního podnikatele (v podání
Honzy Hájka).
O prostředí se toho v povídkách nedozvíme prakticky nic, Hudský se zaměřil na zápletku, akci a překvapivá rozuzlení, kterými by nepohrdl ani Alfred Hitchcock. Pro rozhlasovou dramatizaci bez vypravěče to ale nepředstavuje problém. Ani o samotných postavách toho nepotřebujeme znát víc, než kolik toho na sebe samy vyzradí v dialozích. O jejich morálním kreditu, tedy spíše zvrácenosti a patologickém chování, se toho v průběhu děje beztak dozvíme až až. Klaďase byste mezi nimi hledali marně.
Herecké ztvárnění je bez výjimky
bezchybné. Díky věrohodnému podání bez přehánění či karikování z příběhů místy doslova běhá mráz po zádech. Byť samotné reálie jsou víc než lehce nadsazené, působí na posluchače obě propojené povídky životně, realisticky. Svou nemalou roli v tom hraje i
zvukový design nahrávky, který má na svědomí Jakub Rataj. Jím vytvořená hudební a ruchová koláž zahrnuje temné, dunivé melodie či spíše kratší motivy, doplněné o vlčí vytí či výkřiky a nářek. Pracuje se rovněž se zvukovým prostředím, takže jednotlivé scény se liší ozvěnou či dozvukem dle toho, kde se právě odehrávají. Výsledek pak navozuje tu pravou atmosféru strachu, stísněnosti a napětí na pomezí hororu a mysteriózního thrilleru, která na posluchače působí
téměř hmatatelným dojmem.