Hotel Pastis zve zpět do prosluněné krajiny Provence

recenze, Andrea Morkusová, 25.11.2021
Hotel Pastis
Britský spisovatel Peter Mayle proslul autobiografickými příběhy z prosluněného jihu Francie, v nichž s velkou dávkou laskavého humoru a nadhledu líčí svůj život v provensálské oblasti Luberon. Díky vydavatelství Radioservis se nyní k českým posluchačům dostává i jeho fiktivní román s detektivní zápletkou Hotel Pastis, jehož interpretace se skvěle zhostil Aleš Procházka.
Jako četbu na pokračování v úpravě Tomáše Vlčka a režii Dimitrije Dudíka jsme příběh mohli slyšet na vlnách Českého rozhlasu Dvojka již v prosinci loňského roku. Nyní Hotel Pastis vychází i v jednom celku jako audiokniha.

Ačkoliv se dle autorova tvrzení tentokrát (na rozdíl od jeho slavné provensálské řady) jedná o ryze smyšlený příběh, inspiraci Mayleho životem a osobními zážitky v sobě rozhodně nezapře. A to jak v osudu hlavního hrdiny Simona Shawa, do poslední minuty zaneprázdněného londýnského experta na reklamní kampaně, který se ze dne na den rozhodne kompletně změnit svůj život, tak i v neutuchajícím obdivu k dobrému jídlu, provensálské krajině, poklidnému francouzskému tempu a řadě rázovitých postaviček zdejšího venkova. Celým příběhem se ale navíc vinou detektivní zápletky se šéfem místní mafie, miliardářským synkem či partou kriminálníků, kteří dlouhé měsíce pečlivě a do nejmenších detailů plánují vyloupení banky, kvůli němuž neváhají poctivě trénovat třeba i jízdu na kole.

Zajímavým prvkem poslechu je i fakt, že jsou všichni pachatelé známí od samého začátku. Místo pátrání tak můžete odhadovat, zda se jim loupež nakonec povede či nikoliv, a podle svých sympatií jim držet palce nebo naopak doufat, že jim v plánované loupeži někdo zabrání. I tak se ale nemusíte bát přílišné předvídavosti – vše se nečekaně proplete a zaplete právě v okamžiku, kdy máte pocit, že je vše naprosto jasné.

Romantický a nenáročný děj, který může leckomu evokovat červenou knihovnu, plyne v poměrně rychlém tempu, jemuž rozhodně nechybí napětí a příjemný spád. Ačkoliv by určitě každé z hlavních postav slušel vlastní vypravěč a celému příběhu trochu více onoho laskavého humoru, na který jsme u Mayleho knih zvyklí, přirozená interpretace Aleše Procházky vám jejich absenci plnohodnotně vynahradí. Hlasem Procházka velmi dobře vystihuje rozdílné charaktery jednotlivých postav, ať už se jedná o samotného Simona, jeho až neuvěřitelně oddaného pomocníka Ernsta, krásnou Nicole, se kterou Simon ve Francii vybuduje špičkový hotel či množství dalších. Změnou tempa a intonace navíc Procházka skvěle vystihuje i proměnlivou atmosféru různorodých prostředí a situací.

Rytmické, veselé a někdy i trochu rozverné akordeonové předěly oživují a oddělují nejen jednotlivé kapitoly, ale jsou často příjemným zpestřením i v jejich průběhu. Malým nedostatkem, který je však u většiny současných audioknih celkem běžný, jsou chybějící názvy kapitol.

Přes jednodušší příběh, anebo možná právě kvůli němu, vám 4,5 hodiny poslechu uteče jako voda, ať už si ho vychutnáte s dobrým francouzským vínem, nebo stylově se sklenkou pastisu, podle kterého jsou ústřední místo příběhu i celá audiokniha pojmenovány. A nemusí být zrovna prosluněné léto –⁠ s ústřední dvojicí můžete oslavit klidně i francouzské Vánoce.