Monstra kolem nás a mezi námi

recenze, , 01.03.2023
Hra o přežití
Děti se s mobilem v ruce vydávají na lov monster do hloubi temného lesa, kde ale číhá skutečné monstrum, aby ulovilo je. Z neškodné virtuální zábavy se vinou zvrhlého člověka stává skutečná Hra o přežití. Podaří se detektivům zastavit řádění vraha, který uprostřed lesů hraje svou vlastní zvrácenou hru?
Brutalita a realističnost bývají obvykle v rámci žánru detektivek přisuzovány severským spisovatelům. Domácí tvůrce David Urban se však bez mrknutí oka může zařadit po bok těch nejdrsnější z nich. Alespoň se to mnoha posluchačům může po vyslechnutí jeho nejnovější audioknihy Hra o přežití takto jevit. Zločiny spáchané na dětech jsou vždy hrůzné samy o sobě, tady jsou navíc některé z nich vykresleny skutečně velmi podrobně.

Autor má kromě literárních zkušenosti i znalost policejní práce, protože sám pracoval mnoho let u kriminálky. Díky tomu působí popisy fungování policejního aparátu velmi věrohodně. David Urban se na ně soustředí mnohem více, než na vyjádření pocitů pozůstalých, které narozdíl od dnešních trendů žánru spíše vynechává. Autor si však v tomto jde svou cestou a odstavce věnující se emocem tohoto druhu raději nahrazuje napínavými scénami z nočních lovů monster.

Hra o přežití je už druhou Urbanovou audioknihou, obě vznikly pod hlavičkou nakladatelství Témbr a shodné mají i jméno interpreta. Tím je herec Filip Švarc, jehož hlas je dobře posluchačům známý ze stovek dabingových rolí. Za deset let, co se věnuje načítání audioknih, má na svém kontě ale i zhruba pět desítek literárních titulů mnoha žánrů. Urbanova detektivního thrilleru se ujal s živostí projevu sobě vlastní, poměrně optimistickým hlasem načtené číslování kapitol ale záhy přechází ve váženější tón, který si žádá temné ladění příběhu. Přesto si uvolněnější přístup tu a tam dovolí i v průběhu vyprávění, nejčastěji v momentech, kdy se spolu dvě postavy slovně špičkují. Do dětskýma očima popisovaného světa virtuální reality propisuje nadšení malých lovců monster, kteří považují jejich sbírání (ne nepodobné hře Pokémon Go) jen za zcela bezpečné dobrodružství. V úlohách policistů naproti tomu věrohodně hlasově pojímá jejich frustraci z obtížného pátrání.

Nahrávku doplňují hudební předěly, laděné do jemně rockového stylu, s příjemným místy až baladickým nádechem, které podporují dramatickou atmosféru, aniž by narušovaly tok vyprávění. Podkreslují především úvody jednotlivých kapitol a nejsou příliš zdlouhavé, což se u tak napínavého příběhu, jakým Hra o přežití je, hodí.

Čeští autoři se po letech, kdy je jejich zahraniční kolegové jednoznačně válcovali, pomalu, ale jistě dostávají stále častěji  do hledáčku audioknižních vydavatelů. Detektivky jsou pořád velmi populární a tomu odpovídá i nemalé množství autorů, kteří se do tohoto žánru pustili. David Urban si svým poutavým příběhem s originálním námětem rozhodně šanci prorazit na audioknižním poli zaslouží a zvuková podoba jeho Hry o přežití mu při tom nedělá ostudu. Bude zajímavé sledovat, zda se podaří natočit i další příběhy a zkompletovat tak volně navazující řadu detektivek, které na sebe sice nenavazují bezprostředně, přesto se jimi některé postavy postupně prolínají.