Brown se vším všudy

recenze, , 18.11.2013
Inferno
Český audioknižní posluchač má nyní díky vydavatelství Tympanum přístup téměř ke kompletnímu dílu Dana Browna. K úplnosti chybí už jen vydání jeho Digitální pevnosti - románové prvotiny z roku 1997. Fanoušci autora světových bestsellerů si tak mohou připomenout příběhy, které už dříve četli a ti, kteří se ke knižním předlohám dosud z jakéhokoliv důvodu nedostali, ocení možnost poslechnout si jejich audioverze.
Vedle Pavučiny lží, jejíž recenzi jsme před nedávnem přinesli, lze poslechnout všechny čtyři díly langdonovské série. První z nich, Andělé a démoni, vyšel u Tympana už v roce 2008 jako zkrácená četba v režii Dimitrije Dudíka a v interpretaci Miroslava Táborského. Další, megapopulární Šifra mistra Leonarda a následný Ztracený symbol, vyšly letos coby součást edice Načteno - nahrávek původně určených výhradně pro zrakově postižené. Pro úplnost ještě uveďme, že audiokniha Šifra mistra Leonarda v jiné interpretaci vyšla u vydavatelství Metafora v roce 2005. Husarský kousek se povedl Tympanu v případě zatím posledního Brownova románu Inferno. Zhruba měsíc po vydání v českém jazyce se dostává na pulty také jeho audioknižní podoba. Opět jako součást edice Načteno, a opět jako nahrávka Knihovny a tiskárny pro nevidomé Karla Emanuela Macana. Za mikrofon se vrátil Miroslav Táborský, role režiséra zůstala neobsazena.

Patrně si už čeští posluchači zvykli na několik typů audioknih, které u nás vycházejí. Vedle těch, za nimiž stojí profesionální týmy tvůrců a interpretů, které vytvářejí nové svébytné dílo, vedle experimentálních přístupů k audioknižnímu médiu a vedle klasických rozhlasových dramatizací, existuje nepřeslechnutelná řada většinou nekrácených čtení, přednesených jediným interpretem, bez jakýchkoli hudebních prvků a většinou bez ambice využít možností nahrávek mluveného slova. Nejde o žádnou méněcennou audioknižní kategorii - mnoha posluchačům vyhovuje více než adaptovaná díla s mnoha herci - jde o prostou zvukovou alternativu ke knižní podobě románu.

Nejdůležitějším prvkem takovýchto audioknih bývá pochopitelně interpret, neboť na něm závisí, jestli text zprostředkuje nudným hlasem předčítače, nebo do něj vloží alespoň nějaké hlasové a emotivní polohy. V případě Inferna naštěstí nemusíme být nespokojeni. I v omezených mantinelech nahrávky dokáže Miroslav Táborský udržet posluchačovu pozornost celých sedmnáct a půl hodiny a ve sto čtyřech kapitolách, prologu a epilogu interpretovat Brownův text velmi poutavě.

Samozřejmě jen za předpokladu, že je posluchač ochoten vychutnat si literární pokrm z Brownovy kuchyně. Recept je podobný jako všechny předchozí - směs fikce a skutečností, faktů a výmyslů, je spolu s prvky záhady a tajemna servírována v podobě kraťoučkých kapitol. K tomu přidejte pár dějových zvratů, kapku mesiášství, špetku moderní technologie, několik mezinárodních organizací (stačí zkratky), šílené vědce (jestli nemáte zelenooké dejte do toho jakékoliv jiné), nějakou tu krásnou ženu, někoho s nemocí, nezapomeňte na Langdonovy hodinky s Mickey Mousem, celé to zabalte a pošlete do světa. Stojí to málo, je toho hodně a vypadá to fajnově.

Skutečně, v případě Inferna se čtenář stává prostým konzumentem, který nemůže přestat, dokud se nedostane až na konec příběhu. Ten staví tentokrát na problému přelidnění planety a zrůdném způsobu jeho řešení. Profesor Robert Langdon je téměř celou dobu na útěku, při němž se musí vypořádat mimo jiné také s faktem, že přišel o paměť. Společnici mu dělá extrémně inteligentní Sienna Brooksová, toho času lékařka. O napětí, schovávačky a honičky většinou v historických budovách není nouze a Inferno tak plní zábavní úlohu literatury na výbornou.

Audiokniha nezklame snad nikoho, kdo už nějakého Browna četl nebo slyšel a přesto je odhodlán přečíst či poslechnout si něco dalšího. Díky Táborského interpretaci lze omluvit i drobné technické nedostatky nahrávky.