Jak se vraždí v Nigérii?

recenze, , 20.12.2019
Má sestra je sériový vrah
Oyinkan Braithwaiteová se narodila v roce 1988 a po londýnském studiu práv se usadila jako knižní editorka v Lagosu, šestnáctimilionové nigerijské megapoli a zároveň jednom z největším afrických měst. Sem také situovala děj své rozsahem spíše kratší románové prvotiny Má sestra je sériový vrah. Příběh zasazený do prostředí bohatší střední třídy by se mohl odehrát kdekoli na světě, nebýt to však příběh prostoupený odkazy na nigerijskou mentalitu, pevně zakořeněné zbytky tribalismu i u velmi vzdělaných lidí a rovněž reálie místopisné i sociální.
Zápletka důmyslně napsaného románu o dvou mentálně i fyzicky odlišných sestrách je vlastně velmi jednoduchá – Korede, starší ze dvou hlavních postav, je věcná, zodpovědná, přemýšlivá, pečlivá a nepříliš pohledná. Bezstarostná a neodolatelnou krásou obdařená Ayoola jí čas od času zavolá, protože se jí povede „zabít svého chlapa“ – a Korede, která je ošetřovatelkou v nemocnici, si s tělem a úklidem následků eskapády své mladší sestry vždy poradí tak, aby nezůstaly žádné stopy.

Koredin vnitřní konflikt, a tedy vlastně to nejdůležitější v celé knize, se odehraje ve chvíli, kdy se lékař Tade, jenž je tajným mužem jejích snů, bezhlavě zamiluje do – jak asi tušíme od začátku – poněkud šílené Ayooly. Korede si musí vybrat – buď si chvíli počká na Ayoolin telefonát a pomůže jí „uklidit“ tělo muže, kterého miluje, nebo jejich vztah překazit. A právě tento motiv je zásadní pro pochopení mentality nigerijců, jimž v žilách přes všechno vzdělání přinejmenším nevědomě koluje prastará krev kmenových zvyků.

Čtivý román je napsán jako sled krátkých, často jen několikavětých kapitol, a povětšinou lineární vyprávění čas od času přeruší retrospektivní pasáže věnované tyranskému otci obou dívek i jejich společné minulosti. Styl je to neotřelý a kouskování děje jeho plynulost nijak nenarušuje, ba naopak. Pasáže, které vybočují z hlavní dějové linky, nejsou jen osvěžujícím prvkem, ale i důležitou součástí nutnou k pochopení smyslu výborně napsaného textu.

Počin známého vydavatele OneHotBook korunuje bezchybný výkon Zuzany Kajnarové, která své nesporné kvality prokázala již několikrát. V režii Michala Bureše a s pomocí úžasné hudby založené na baskytarových linkách dokreslených podklady perkusí se podařilo vytvořit zvukovou lahůdku, která kvalitu předlohy posouvá o značný kus výš. Kajnarová především souzní s hlavní postavou (příběh je vyprávěn v první osobě starší sestrou Korede), ale dokonalé charakterové vystižení nachází i pro ostatní, dokonce i málo podstatné postavy. To vše v mezích příjemného, u ženské interpretky málokdy slyšeného civilního způsobu čtení.

V záplavě oblíbené severské krimi, kterou již začali napodobovat i autoři z jižních zemí, je knížka Má sestra je sériový vrah Oyinkan Braithwaiteové, a to především v audioknižní podobě, nejen zpestřením valící se bezúčelné brutality většiny soudobé žánrové produkce, ale též sondou do způsobu myšlení a života, který si obvykle představujeme jen na základě kusých novinových a televizních zpráv. I proto rozhodně stojí za poslech, podobně jako před časem vydaná povídková detektivka První dámská detektivní kancelář, v níž nás autor zimbabwského původu Alexander McCall Smith zavede do Gaborone, hlavního města Botswany. A ani této knize nelze upřít empatický vhled do duší lidí a způsobu života v zemi, která leží na druhém konci Afriky a čtenář či posluchač může krom výborné zábavy hledat styčné body i rozdíly a získat alespoň základní představu o životě v zemích, které patří vzhledem k poměrům nejchudšího kontinentu planety k těm bohatším.