Jak to všechno začalo

recenze, , 17.06.2021
Studie v šarlatové
Do prázdného pokoje s potrhanými, plesnivými tapetami nepropouštělo špinavé okno příliš mnoho světla. I v příšeří však bylo jasně patrné mrtvé tělo, ležící na podlaze. Tak začíná vyšetřování vraždy neznámého muže na londýnském předměstí, při němž se na místě činu spolu sešli policejní detektivové Lestrade a Gregson s přizvaným soukromým konzultantem Sherlockem Holmesem a jeho novým spolubydlícím Johnem Watsonem. Podaří se silou dedukční metody Holmesovi dopadnout pachatele, jenž po sobě zanechal na stěně zlověstný krvavý nápis, dřív, než příslušníkům Scotland Yardu?
Za doprovodu veselých tónů začínají nejnovější audioknižní vzpomínky Johna H. Watsona, bývalého vojenského lékaře, na vůbec první z románových případů, které spolu se svým přítelem Sherlockem Holmesem řešil. Studie v šarlatové popisuje setkání dvou později tak oblíbených hrdinů, kteří snad nemohou být rozdílnější. Citově založený, na zdravý selský rozum se spoléhající mladý doktor Watson a chladný, logicky uvažující podivín Holmes se v tomto příběhu spolu teprve sžívají, stejně jako autor se svými novými hrdiny. Holmes tak působí trochu hrubiánským, syrovým dojmem, kterého teprve čas a několik povídek měly vybrousit do všeobecně známé podoby. Stejně jako ve většině ostatních románů i v tomto Doyle věnoval nemalou část knihy druhému, vloženému příběhu. V něm se tentokrát dozvídáme o pozadí a motivu zločinu, jehož kořeny sahaly až k společenství mormonů v dalekém Utahu. Paradoxně toto vložené romantické dobrodružství nepostrádá atmosféru, napětí i překvapivý zvrat, takže nejenže by mohlo fungovat jako samostatná povídka, ale někomu snad může připadat dokonce zajímavější než poněkud vědecky působící Holmesovo pátrání.

Zvukové podoby děl Arthura Conana Doyla se ujal herec Václav Knop, který tímto příběhem pokračuje směrem ke svému cíli, tedy zpracování všech povídek a románů patřících do takzvaného Kánonu, tedy na seznam uznaných originálních Doylových příběhů s jeho nejslavnějším literárním hrdinou. Stejně jako u dříve natočených sbírek povídek či zkraje letošního roku vydaného románu Podpis čtyř vychází i Studie v šarlatové na pokračování. Tyto části lze ale pořídit i ve zvýhodněném kompletu, do nějž přibývají jednotlivé části automaticky každý pátek, kdy vychází další kapitola.

A stejně jako u nich doplňuje zvukovou podobu příběhu typický houslový podkres na koncích jednotlivých kapitol. Tím hlavním je ale ovšem hlas vypravěče, již zmíněného Václava Knopa. Každý, kdo už někdy slyšel některý z jeho holmesovských příběhů, ví, co může očekávat. Tedy živý, poutavý přednes, v němž si herec mazlivě hraje s jednotlivými charaktery i náladami příběhu. Zemitý námořník, odtažití policejní úředníci, povýšený Holmes, ohromený Watson, všechny tyto a mnohé další postavy, přesněji způsob, jakým je Václav Knop ztvárňuje, budou posluchače dozajista bavit. Knop se po desítkách hodin, které s dvojicí hrdinů ve studiu strávil, už s doylovským světem i typickým anglickým humorem sžil tak, že se jeho podání mezi posluchači řadí k těm nejlépe hodnoceným. Nezbývá tak než se těšit na poslední dva zbývající romány, Psa baskervillského a Údolí strachu, které ještě zbývají natočit, aby byl unikátní soubor audioknižních příběhů Sherlocka Holmese v jednotné interpretaci opravdu kompletní.