Jeden Faja vládne všem

recenze, , 13.03.2020
Faja
Tajemství Ilan je v ohrožení. Ve světě, kde je problémem už to, že člověk patří mezi sklenaře, by sklenařská dívka vykonávající ryze mužskou práci dlouho nepřežila. O to těžší je udržet vlastní identitu v tajnosti, když cestuje s pětadvaceti nejvýznamnějšími bojovníky tohoto krutého a nelítostného světa – Evropy budoucnosti.
Mezi lidmi a sklenaři panuje vzájemná nenávist a strach, přesto jedni druhé potřebují. Ilan na svých cestách začíná objevovat příčiny, které k tomuto neutěšenému stavu vedly. Tato zjištění ji nutí nenávidět pětadvacítku, se kterou cestuje. Jak je ale může nemít ráda, když zároveň cítí přátelské spojení, které mezi nimi vzniká?

Dívka dospívá, učí se naslouchat sklenitu, prožívá nebezpečí, zpytuje vlastní myšlenky. Před tento nemalý úkol se opět postavila Jitka Ježková, která svým mladistvým hlasem přivedla k životu tuto hrdinku již v prvním dílu série Naslouchač, a za svůj výkon si vysloužila nominaci na cenu Audiokniha roku v kategorii Nejlepší interpretka. Posluchači audioknih díky pokračování Faja tak na podzim roku 2019 srovnali krok se čtenáři a nyní již oba tábory svorně čekají na vydání třetího dílu Nasterea. Zdá se však, že oproti původním očekáváním nebude ani tento díl poslední.

První kniha, Naslouchač, vyšla už v roce 2016 a troufám si tvrdit, že vzbudila poprask ve vodách české fantastiky. Faja tak měl v roce v roce 2017 už slušně připravenou půdu a dočkal vřelého uvítání. Audioknihám však zrod trval o něco déle – oba díly vyšly až v roce 2019. U knihy Nasterea nyní nakladatelství Host uvádí datum vydání v červnu 2020, a tak můžeme jen doufat, že ani audiokniha na sebe nenechá dlouho čekat.

Jitka Ježková ve Fajovi do role vklouzla rychle. Jelikož vydání obou audioknižních dílů od sebe dělí jen několik málo měsíců, zůstává její výkon v přímých řečech vedlejších postav konzistentní. Stále se jedná jen o drobné změny v barvě hlasu, jelikož je celý příběh vyprávěný ich formou dospívající dívky. Ježková skvěle pracuje s napětím, které hrdinka prožívá, když má udělat něco zakázaného, stejně jako s opovržením, které se objevuje po jejích objevech. Tempo vyprávění je také zcela adekvátní ději, a tak nezbývá, než Audiotéce opět poblahopřát k dobře odvedené práci.

Změny k lepšímu se oproti prvnímu dílu dočkaly znělky mezi kapitolami. Jsou stále elektronické, ale daleko lépe ilustrují situaci, jelikož teď už posluchač ví, že se nacházíme v budoucnosti, nikoli alternativním světě založeném na středověkých reáliích, jak se kniha z počátku jeví. Již nepůsobí repetitivně, mají vyváženou délku i hlasitost, a tak se posluchač setkává s audioknihou, které nelze prakticky nic vytknout. Jedinou vadu na kráse tak vyjadřuje fanouškovské povzdechnutí: „Kde mám sakra pokračování?!“