Jízda divokými devadesátkami

recenze, , 07.09.2020
Když se kruh uzavřel
České thrillery si zatím svou cestu na výsluní u domácích čtenářů neprošlapaly. Mezi hrstku těch, které se v některém z audioknižních vydavatelství dočkaly své zvukové podoby, se pět let po svém knižním debutu zařadila i prvotina Kamila Pešťáka Když se kruh uzavřel. Podaří se prvnímu dílu volné trilogie, propojené záhadnou postavou přezdívanou Profesor, prolomit ledy?
Navzdory tomu, že Profesor proplouvá všemi třemi romány, mezi hlavní hrdiny úvodního dílu nepatří. Když se kruh uzavřel totiž v několika časových rovinách popisuje životní příběh Davida, kterého události zavály z českého venkova až na vrcholky kanadských velehor. Hned v úvodu knihy se hrdina ocitá ve svízelné situaci, během níž se mu v mysli odvíjí celý život, počínaje dětstvím v Československu, následovaným divokými prvními léty po převratu. Tehdy se jako zdatný kytarista rozhodl prosadit na poli rockové hudby. Po jednom z koncertů se však stal svědkem vyřizování si účtů v podsvětí a jedinou cestou, jak si zachránit život byl dobrodružný úprk za hranice.

Vydavatelství Tebenas, které se na domácí autory z valné části zaměřuje, si pro audioknižní podobu knihy plzeňského rodáka Kamila Pešťáka zvolilo herce Martina Stránského. Ten, ač původem z Jihlavy, v Plzni také léta žije a je neodmyslitelně spjat i s místní divadelní scénou. V úvodní části audioknihy se Stránský překvapivě drží při zemi. Jeho nezvykle rozvážný projev postrádá jindy neodmyslitelné žonglování s jednotlivými hlasy postav. To se dostavuje až v průběhu druhé třetiny nahrávky, kdy se hlavní hrdina dostává na americký kontinent. Zdejší emočně vypjaté postavičky už si herec užívá s typickým šibalským tónem, který jako by naznačoval, že není třeba všechno brát moc vážně. Může si to ostatně dovolit.

Vyprávění o životě člověka, který se nechtěně zapletl s organizovaným zločinem, ještě nutně nemusí znamenat konstantní napětí. Naopak, to je spolu s tempem vyprávění poměrně kolísavé. Kriminální zápletka působí spíše jako záminka pro vykreslení Davida jako psance, prchajícího ze země do země. Samotné podsvětí je ale vykresleno spíše šablonovitě, jako by vypadlo z béčkového gangsterského filmu. A to i přes to, či právě proto, že v knize nechybí skryté náznaky a narážky na skutečné zločiny a jejich pachatele, kteří se v příběhu s pouze lehce pozměněnými jmény tu a tam mihnou. Jinak se však příběh nese spíše v duchu oblíbeného hesla sex, drogy a rock’n’roll. Z něj si hlavní hrdina zapamatoval zejména jeho první část, takže z většiny útrap se mu podařilo dostat šťastnou náhodou díky nějaké té známosti. V knize patrně není mnoho ženských postav, které by neprošly Davidovou postelí, a autor se s gustem těmto pasážím věnuje.

Stejnou péči ale věnoval Pešťák i vykreslení nejrůznějších prostředí. Ať svého hrdinu vláčí hudebními kluby, sněhem pokrytými sjezdovkami vysokohorských středisek či roklinami skalistých hor, pokaždé čtenáře zaujme. Ty, které anotace navnadila na napínavý thriller, však možná nepotěší předvídatelnost těch několika málo skutečně dramatických situací, v nichž se hrdina ocitá. Zbytek příběhu je pak nanejvýš dobrodružnou jízdou se skvělým vypravěčem Martinem Stránským. Hutnou atmosféru se nesnaží budovat ani hudební doprovod. Ten se skládá z trojice kytarových melodií, jejichž názvy korespondují s pojmenováním tří částí příběhu. Není bez zajímavosti, že jejich interpretem je sám Kamil Pešťák a všechny byly původně složeny jako upoutávka na tuto knihu.