Kam se poděly?

recenze, , 13.12.2021
Co po ní zbylo
Bolest, vztek, chabě živená naděje. Takové pocity trýzní někdejšího profesora Vermontské univerzity Jonaha Bauma ještě čtvrt století poté, co jeho manželka Rebecca s malou dcerkou Sally beze stopy zmizely. Jonah se během vyšetřování zaplétal do mnoha malých lží, které se ale na sebe postupně nabalovaly, až se začaly valit jako lavina a Jonaha zasypaly. Policie mu sice nic nedokázala, celé městečko se jej však od té doby straní a on sám žije v lesích jako poustevník posedlý jedinou myšlenkou – najít opět svou rodinu. A právě dvacet pět let od té hrozné události potkává v lese zuboženou dívenku, která se nápadně podobá jeho zmizelé dceři.
Nakladatelství Témbr se tentokrát chopilo nejnovějšího románu známého amerického spisovatele Erica Rickstada. Mrazivý příběh Co po ní zbylo předkládá osud osamělého muže, jemuž se svět zničehonic rozsypal mezi prsty. Přišel o ženu, dceru, přátele, důvěru sousedů i o práci. Jediné, co mu zbylo, je touha přijít na to, co se tehdy stalo. Nepřestává věřit, že jeho milované stále žijí a on je může najít.

Čtyři stovky stránek tištěné knihy přetavené do téměř dvanácti hodin zvukového záznamu v režii Jana Drbohlava načetl herec Lukáš Hlavica. Jeho hlas výjimečně nedokreslují hudební předěly, ale pouze zlověstné krákání havranů. Lukáš Hlavica je nanejvýš zkušeným interpretem a sám rovněž režíruje. Nepřekvapí proto, že v jeho podání drží celé vyprávění pohromadě bez zakolísání. Třebaže se autor v tématu osamělosti a událostech z minulosti pitvá možná až trochu příliš a ubrat pár desítek stran by knize neuškodilo, Hlavicovo vyprávění udržuje posluchače v napětí. Co místy ztrácí předloha na švihu kvůli opakovanému přemítání hrdiny nad svou situací a osudem jeho blízkých, to herec dohání prací se svým melodickým hlasem. Čte povětšinou klidně, k vyjádření emocí nepotřebuje ani příliš zvyšovat hlas a přesto na posluchače přenáší všechny emoce, které autor do textu vložil.

Hlavicovo podání dodává příběhu ve zvukové podobě tu správnou atmosféru zmaru, syrovosti a osamění. A přesto mu v projevu zaznívá neustálá jiskřička naděje, malá, skomírající, ale jasně slyšitelná. A když je nalezena malá holčička, která se podobá Jonahově dceři v době jejího zmizení, začnou se kola vyprávění otáčet rychleji a příběh nabírá zcela jiné obrátky. Je nalezená holčička Sally, jak Jonah věří? Nebo její dcera? Nebo se mu to všechno jen zdá? Na většinu z přeložených otázek autor odpoví, ačkoliv několik drobností, kterými autor zpočátku knihy zvyšoval napětí, zůstává nakonec bez definitivního rozřešení.

Ačkoliv žánrové zařazení na audioknižních portálech uvádí nahrávku Co po ní zbylo mezi detektivkami nebo thrillery, není to zcela přesné. Jde spíše o psychologickou črtu jednoho osudem těžce zkoušeného muže, která využívá detektivní zápletky s thrillerovými prvky. Napětí, nastolené na počátku zmizením matky s dcerou, se postupně utlumuje a vrací se až v samotném závěru. Na akční scény si pak protentokrát rovnou nechte zajít chuť. Příběh je spíše melancholický, zádumčivý a mrazivý zároveň a oplývá jinými přednostmi. Kdo se do něj ponoří a vydrží poněkud zdlouhavější střední část románu, dočká se vydatného závěru a rozuzlení, které zdánlivě vůbec nepřipadalo v úvahu.