Karlův život se uzavřel

recenze, , 27.09.2016
Karel IV.
Nejspíše nikomu nemohlo uniknout, že letos uplynulo právě sedm set let od narození patrně nejznámějšího českého panovníka Karla IV. Po celý rok se média snaží o tomto jubileu informovat seč mohou, na královu počest se konají nejrůznější kulturní akce a pozadu pochopitelně nezůstali ani vydavatelé mluveného slova.
Supraphon ze svého bohatého archivu vylovil tři nahrávky – Vita Caroli z roku 1972 rozšířený o další hudbu z období středověku, o deset let mladší titul s několika texty ze stejnojmenné knihy Alexeje Pludka Kralevic, král, císař v podání Růženy Merunkové a Rudolfa Hrušínského a spolu s Divadlem S+H spojil významnou událost s Hurvínkovými devadesátinami reedováním dětského příběhu s názvem Hurvínek na dvoře lucemburském. Na své si přišli i příznivci rozhlasového pořadu Toulky českou minulostí, pro které sestavil Radioservis speciální CD věnované císaři. Rovněž AudioStory přispěchalo s kompilačním nosičem Praha Karla IV. obsahujícím vybrané kapitoly z edice Praha v pověstech, mýtech a legendách. Nejdůkladněji se však vladaři věnovalo vydavatelství OneHotBook, které jako jediné postupně připravilo hned tři zbrusu nové audioknihy podle knih lucemburské pentalogie Josefa Bernarda Prokopa, které lze nyní pořídit i v dárkovém kompletu. Pojďme si je blíže představit.

Hned v úvodní části, Karel IV. – Tajný deník, autor dokázal, že umí být výborným vypravěčem, a napsal vysoce kvalitní a umělecké dílo. Příběh zasadil do roku 1363 a nechal císaře komentovat aktuální události a podrobně zavzpomínat na dětství, pobyt ve Francii a v Itálii a na počátky panování v Čechách zakončené bitvou u Kresčaku. Je známo, že měl Karel IV. se svým otcem značně problematický vztah, a tak, aby nebyl vládcův pohled příliš zaujatý a jednostranný, nechal autor řadu událostí vylíčit dobrým přítelem Jana Lucemburského, který se díky svým vědomostem mohl ponořit i do komplikovaných peripetií všech zúčastněných stran.

Bohužel o pokračování takto kladně hovořit nelze: Karel IV. – Císař a císařovna obsáhl pouhých pět let králova života a to dosti nešťastným způsobem. Neodvažuji se zpochybňovat hádky mezi císařem a Alžbětou, ani panovníkovo neustálé upřednostňování malého Václava IV., nicméně vedle několika událostí rozebírajících situaci v říši se ony neustálé rozepře, s mnohdy detailními popisy králova sexuálního života, staly pro knihu hlavními dějovými linkami. Příliš mnoha lascivnostem by přitom bylo možno předejít, kdyby se císař vrátil ke vzpomínání a vyplnil tak vzniklou mezeru mezi lety 1346-1363.

Naštěstí s další částí, Karel IV. – Císař a synové, se spisovatel jakoby znovu nadechl a posledních deset let vladařova života líčí opět s noblesou podrobným popisem dění v říši včetně chátrajícího císařova zdraví. Zároveň se vyvaroval předešlých omylů a znovu pohlédl na panovníka kritičtějšíma očima, nejen skrze zpupné, nevychované a nezkušené jednání následníka trůnu.

Interpretem všech tří dílů byl vydavatelstvím OneHotBook zvolen osvědčený Jiří Dvořák, který svým podáním přinesl posluchačům skutečně nevšední zážitek. Pod režijním vedením Michala Bureše se do Karla IV. doslova převtělil a jeho interpretační výkon tak můžeme směle postavit vedle císařových dalších představitelů, jakými například byli v nahrávkách mluveného slova známé veselohry Vrchlického Noci na Karlštejně Karel Höger či Luděk Munzar. Dvořákův vládce je vznešený, moudrý, laskavý i rozhodný. Hlavní přidaná hodnota audioknihy bezesporu spočívá v jeho zcela uvěřitelném a upřímném vyprávění, doplněném navíc středověkou hudbou skupiny Řemdih. Ta pečlivým výběrem skladeb dotváří dobovou atmosféru a umocňuje konkrétní panovníkovy pocity nebo nálady v říši. Lze slyšet bitevní či oslavné melodie, duchovní písně, vybízející posluchače spolu s císařem k přemítání, a nechybí ani motivy smutné.

I když Karlův životopis ve svých třech částech není bohužel zcela kompletní, neměli by si audioknižní posluchači nechat zejména první a třetí díl ujít. Dodejme, že OneHotBook přislíbil v příštím roce vydat i zbylé knihy Prokopovy pentalogie rozebírající vládu Václava IV. a Zikmunda Lucemburského.