Když na zemi není bezpečno

recenze, , 04.05.2022
Země v troskách
Kristýna Sněgoňová patří mezi ty autorky české literární fantastiky, jejichž díla se nejenže dočkají i audioknižního vydání, ale dokonce na něj ani nečekají nijak dlouho. Možná, že se poštěstí a v den vydání třetího dílu její série Města si budeme moci rovnou vybrat, zda knihu nebo poslech. Druhý díl řady, který nese název Země v troskách, je totiž bezkonkurenčně nejlepší audioknihou této autorky.
S povídkami Kristýny Sněgoňové jsme se mohli setkat v audioknižních vydáních tematických antologií nakladatelství Epocha. Uslyšíme je například v Lockdownu nebo Kráskách a vetřelcích, a určitě se dočkáme i zvukového vydání nejnovější antologie Zákon genu. Co se samostatných audioknih týče, mohli jsme vedle série Legie, kterou Sněgoňová píše v tandemu s Františkem Kotletou, slyšet její samostatné romány Krev pro Rusalku v interpretaci Michala Jagelky, Zřídla coby vícehlasou četbu v podání Viktora Kuzníka, Ondřeje Nováka a Petry Lorencové a první díl série Města s názvem Město v oblacích. Ten na rozdíl od ostatních audioknih nevydala Audiotéka, nýbrž autorčino domovské knižní vydavatelství Epocha, a to v interpretaci Daniela Volného – což se z několika důvodů, a především pak ve srovnání s následujícím dílem série, ukazuje být ne právě šťastným řešením. Audioknižní Země v troskách, tedy druhý díl série, svého předchůdce v mnohém jednoznačně předčí.

Samotný příběh nás vrací zpět do světa po takzvaném Nanebevzetí. Drtivá většina děje se však tentokrát odehrává nikoli ve městech postavených vysoko nad zemí, ale právě dole na povrchu, kam není povoleno vstoupit jen tak někomu – už jen proto, že je poněkud obtížné tam přežít – a kam jsou někteří posíláni za trest. Zdá se skoro nepředstavitelné, že by se lidstvo někdy mohlo znovu vrátit tam dolů, dát věci do pořádku a učinit svět bezpečným a obyvatelným. Přesto však několik indicií naznačuje, že možná, ale opravdu jen možná je tu malá naděje. Nejprve však bude třeba najít takzvanou Archu.

Kristýně Sněgoňové se povedla ne úplně běžná věc, a totiž, že druhý díl série se těší ještě větší čtenářské oblibě než ten první – a stejně je tomu i s audioknihou. Částečně možná i proto, že jej lze číst nebo poslouchat zcela bez znalosti dílu prvního. Vše je dokonale pochopitelné, stejně obestřené záhadami minulosti, atmosféra je tíživá a ponurá, vyprávění nabité dramatickými situacemi i akcí.

Interpretace pro Audiotéku se v režii Heleny Rytířové ujal Martin Preiss. Jeho bohatá zkušenost s četbou drsných kriminálek a thrillerů, s autory jako Martinem Goffou nebo Michaelem Connellym, z Preisse udělala ideálního adepta pro vyprávění o zdrsnělém, zasmušilém protagonistovi, muži bez budoucnosti, který toho ztratil tolik, že mu záleží jen na máločem – ale když už, tak pořádně. Preiss se tak v rámci autorčiných audioknih stává velmi důstojným kolegou Martina Stránského, který pro Audiotéku načítá pro změnu sérii Legie, z níž za polovinou románů taktéž stojí Sněgoňová.

Pokud ale budeme mluvit o čistě jejích autorských projektech, lze s jistotou říci, že Země v troskách je jak koncepčně, režijně, tak i interpretačně nejzdařilejším audioknižním vydáním autorčina románu. Už proto, že na hledání nedostatků by byla potřeba nejen pomyslná lupa, ale možná i mikroskop.

Hudební motivy a plochy oddělující jednotlivé kapitoly jsou tentokrát sice o něco méně ambiciózní, mnoho posluchačů však pravděpodobně právě svou nenápadností potěší. V tomto případě nebylo nijak zapotřebí upevňovat nebo podepírat atmosféru vyprávění. Její intenzita vyvstala právě v onom až chill-outovém minimalismu.

Nezbývá tedy než si přát, abychom se s Martinem Preissem setkali i v audioknižním vydání očekávaného třetího dílu s názvem Svět v bouři. A také, aby podobně zdařilých audioknih bylo, v rámci české literární fantastiky vydávané pro poslech, stále víc.