Když z hlubin vyplouvají stará tajemství

recenze, , 06.09.2021
Temné hlubiny
Policejní tým detektiva šéfinspektora Eriky Fosterové vyloví z hlubin zatopeného lomu nejen důkazy, usvědčující významného hráče na poli distribuce drog, ale nečekaně i pozůstatky dětského tělíčka. Mrtvolka malé holčičky sice ležela na dně pohřbená v temných hlubinách několik desetiletí, ale ani tato doba nebyla dost dlouhá na to, aby byla její vražda promlčena. Erika se tak pouští po zdánlivě vychladnuté stopě nebezpečného vraha, který, jak se zdá, neváhá udělat vše pro to, aby staré otázky kdo a proč tehdy zabíjel, zůstaly nezodpovězené navěky.
Původem britský spisovatel Robert Bryndza se po letech života v Anglii a v USA usadil v Bratislavě, odkud pochází jeho manžel, jehož příjmení autor přijal. Není proto náhoda, že i jeho nejznámější literární hrdinka, detektiv Erika Fosterová, má slovenské kořeny. Příběh Temné hlubiny je už třetí příležitostí, kdy se mohou čtenáři i posluchači s komplikovanou osobností schopné vyšetřovatelky seznámit. Zejména první díl série, Dívka v ledu, se stal mezinárodním bestsellerem, díky němuž jsou knihy Roberta Bryndzy překládány do několika desítek jazyků.

U nás vychází jak tištěná, tak zvuková adaptace jeho knih pod značkou Cosmopolis, která patří pod Nakladatelský dům Grada. Hlasem všech Bryndzových audioknih, tedy i těch, kde namísto Fosterové vystupuje jeho další hrdinka Kate Marshallová, je překvapivě muž: Martin Stránský. Přestože by se jistě našlo nemálo interpretek, které by se s danou úlohou popraly se ctí, není těžké pochopit, proč si režisérka Helena Rytířová vybrala právě tohoto herce. Zčásti je to zřejmě proto, že se Stránským často spolupracuje a plody jejich společné práce jsou mezi posluchači úspěšné. Jistě na tom ale má svůj podíl i fakt, snad se dámy neurazí, že Stránského jméno na obálce přitáhne pozornost nejednoho posluchače.

Hlas Martina Stránského je totiž pro mnohé tak oblíbený, že jeho příznivci jen s mírnou nadsázkou říkají, že by mohli poslouchat i jím načtený telefonní seznam. Toto přání se jim snadno může vyplnit právě při poslechu audioknihy Temné hlubiny, v níž se to jmény (zejména policejních příslušníků) jen hemží. Do pomyslného telefonního seznamu tu patří nejen současní kolegové hlavní hrdinky, ale i její bývalý parťáci z předchozího působiště a zapomenout nesmíme ani na policistku ve výslužbě, která starý zločin vyšetřovala už v době dívčina zmizení. Že se v jejich zástupu neztratíte, na tom má klíčový podíl právě interpretace Martina Stránského.

Ten díky své výrazné hlasové variabilitě přiděluje každé z postav její vlastní způsob projevu, čímž jí vtiskne osobitý charakter. Vcelku se mu daří vyvarovat se i přílišného přehrávání u ženských postav, na které jsou od něj posluchači (zejména v humoristické literatuře) zvyklí. Ukazuje tak, že i příběh s ženskou hrdinkou může podat věrně a ne jako nechtěnou karikaturu. Přičtěte k tomu i obstojnou výslovnost anglických slovíček a vyjde vám, že pokud existovaly před poslechem nějaké pochybnosti, Stránský je brzy dokázal rozptýlit.

Pokud tedy chcete dát sérii s Erikou Fosterovou šanci, směle se pusťte do poslechu. Ale pokud jste dosud ještě neslyšeli předchozí dva příběhy, bude lepší začít jimi. Ne že by Temné hlubiny nefungovaly i samostatně, ale obsahují některé důležité spoilery, které objasní životní situaci hlavní hrdinky a proč se její postava ocitla na novém působišti. A pokud vás autorův styl zaujme, byla by škoda tyto podrobnosti znát předem.