Audiokniha bez chuti a zápachu

recenze, , 13.10.2013
Konec vosí sezóny
Vydavatelství Panteon si loni u audioknižních posluchačů výrazně šplhlo, když společně s knižním a e-knižním vydáním románu Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel, připravilo i jeho audioknižní podobu. Do té doby u nás nevídaná věc ukázala, že takovýto obchodní model je výhodný pro všechny zúčastněné strany - vydavatele, prodejce i zákazníka. Když mladoboleslavské nakladatelství ohlásilo, že se ho letos pokusí uplatnit znovu, čtenáři i posluchači zbystřili a s napětím očekávali, zda se bude opakovat fenomenální Staříkův úspěch.
Tentokrát sáhl Panteon do kadlubu osvědčeného krimi žánru a vytáhl z něj román Konec vosí sezóny britské spisovatelky Denise Miny. Ten získal na ostrovech několik žánrových ocenění, které jsou pro účely českého vydání shrnuty pod termín “nejlepší britská detektivka roku 2012”. Nakolik je toto označení nepřesné nechejme stranou - svůj komerční účel jistě splní. Konec vosí sezóny je druhým dílem volné tetralogie s postavou vyšetřovatelky Alex Morrowové, k českému čtenáři se ovšem dostává jako první. Snad je série natolik volná, aby nám díky tomuto rozhodnutí neunikaly žádné důležité skutečnosti.

Román Konec vosí sezóny není nijak převratný, jistou dávku originality mu je ale nutno přiznat. Příběh je čtenáři předkládán jinak, než je u většiny kriminálek obvyklé - od začátku totiž zná vrahy a v průběhu děje tak jen poznává okolnosti, které k jejich činu vedly, objevuje jejich vztah k oběti a sleduje metody policejního vyšetřování, vedeného gravidní Alex Morrowovou. Právě fakt, že žena v pátém měsíci dvojčetného těhotenství je stále ve výkonné službě a že vyšetřuje vraždu (!) ženy (!), patří k nejméně pochopitelným, ale nejefektnějším prvkům celého románu. Ničeho překvapivějšího se v textu už asi bohužel nedočkáte - ostatně Konec vosí sezóny nehraje na efekt.

Co dostává audioknižní posluchač? Především měl možnost zakoupit Konec vosí sezóny na audioteka.cz už o několik dnů dříve, než čtenáři svou knihu. Další důvody k velikému jásání ale bohužel nemá. Nahrávka trpí nízkou technickou kvalitou, celý záznam je mnohem hlasitější, než je obvyklé a bojuje se sykavkami. Za více než patnáct hodin si na to nejspíš zvyknete, ale první dojem je nedobrý. Jaromír Meduna, coby skvělý dabér, se snažil porovnat s četbou rozsáhlého textu statečně, jeho výkon ale nijak neuchvacuje. Přibližně v polovině audioknihy dokonce bojoval s vlezlou rýmou, jak se zdá.

Pochválit nelze ani překladatele, případně editora, kteří v textu nechali několik neobratných vět typu: “Kay seděla u okna a usmívala se na misku pod oknem”. Škoda také, že nebyly využity možnosti audioknih a že pasáž:
“Jak se jmenujete?”
“Theresa.” Bylo to běžné irské jméno, ale vyslovila je španělsky s přízvukem na první slabice a s výrazným r.
“Thereso”, snaživě napodobil její výslovnost...
zůstala nepoznamenaná jakoukoliv invencí.

V případě Konce vosí sezóny nedostává audioknižní posluchač žádnou přidanou hodnotu. Žádná hudba, tím méně původní, nezazní, celková koncepce tak spíše odpovídá nekomerčním audioknihám pro zrakově postižené, technická kvalita je snad i pod jejich úroveň. Snad bylo nahrávání poznamenáno nutností vydat titul zároveň s knihou a spěch je ve výsledku znát. Samotná existence audioknihy nejspíš všechny tyto nedostatky přebíjí, ale v žádném případě nelze bohužel konstatovat, že Panteon vydal kvalitní audioknihu.

Jestliže ale chcete prostou náhradu knižního románu, jestliže neočekáváte žádný vklad interpreta, jestliže máte v plánu jen patnáct a půl hodiny poslouchat zajímavý detektivní příběh, Konec vosí sezóny vás určitě zaujme.