Zpět

Krev na severu

recenze, , 10.01.2022
Léto vlků
Předání zásilky drog překazí nešťastná nehoda. Z auta mrtvého dealera poté zmizely peníze i velké množství amfetaminu. Na místo, ležící na málo zalidněném švédském venkově, přijíždí všehoschopná ruská vražedkyně, aby zajistila jak zásilku, tak bankovky. Mezitím se místní policie snaží propojit hrůzný nález zbytků lidského těla v žaludku mrtvé vlčice s nekalým děním na švédsko-finské drogové scéně. Začíná Léto vlků, v němž se zdánlivě ospalé městečko Haparanda probouzí k životu a navzdory tomu, že leží daleko na severu, v něm začíná být pořádné horko…
Severských detektivek není nikdy dost, myslí si zřejmě v nakladatelství Témbr, protože kromě pokračování v započatých sériích zavedených autorů stále přicházejí s novými jmény, která doposud na tuzemském audioknižním trhu nefigurovala. Platí to i pro Hanse Rosenfeldta, jehož nejnovější román Léto vlků vyšel koncem právě uplynulého roku. A bylo by chybou myslet si, že všichni seveřané, kteří za něco stáli, už jsou rozebraní, takže zbývají jen zástupci nižší kategorie. Hans Rosenfeldt, původním jménem Hans Petersson, totiž patří k nejlepším scenáristům, jaké může současná švédská seriálová škola v tomto žánru nabídnout. Sám původně býval hercem, brzy však sběhl k psaní scénářů a na svém kontě má takové hity, jako mezinárodně úspěšnou skandinávskou sérii Most nebo britský seriál Marcella. Oba projekty mohou znát i tuzemští diváci. Čtenáři se zase mohli setkat s řadou knih o policejním psychologovi Sebastianu Bergmanovi, kterou Rosenfeldt píše spolu s kolegou Michaelem Hjorthem. Není proto divu, že nyní přichází na řadu i audiokniha.
 
Ačkoliv by název a obálka mohly naznačovat větší sepjetí s vlky, ve skutečnosti se po úvodní scéně s vlky a obsahem jejich žaludku autor přesouvá spíše k predátorům dvounohým. Kromě již zmíněné chladnokrevné ženy, která na své cestě za znovuzískáním ztraceného zboží a nemalého finančního obnosu jde doslova přes mrtvoly, je zde i několik vedlejších postav, které zrovna nemají čisté svědomí. Ne všechny boční dějové linky jsou ale na závěr rozřešeny, takže se dá očekávat, že si Rosenfeldt připravuje půdu pro další pokračování. Významný prostor získává poněkud překvapivě i samotné město Haparanda, které se v autorově podání stává téměř živoucí bytostí, poklidně spočívající na svém místě již stovky let a pozorující dění ve svých ulicích a přilehlých lesích. Skutečnou hlavní hrdinkou je však policistka Hanna, které tento případ zasadí zejména v osobním životě nejednu ránu. Propojování osobního života detektivů s kriminální zápletkou je snad jediným klišé, kterého se autor dopustil. Jeho Léto vlků je jinak velmi svižným detektivním thrillerem, který po celou dobu nezakolísá v tempu ani napětí.
 

A pochvalu si zaslouží i audioknižní zpracování. Nakladatelství Témbr se i tentokrát, jako již v případě mnoha severských detektivek a thrillerů, spolehlo na režiséra Jana Drbohlava, který si s tímto žánrem velmi dobře rozumí. A totéž platí i o Jitce Ježkové, jejímž hlasem už promlouvají například audioknihy Stiny Jackson, natočené ve stejném tvůrčím týmu. Není však důvod se bát, že by se její hlas posluchačům oposlouchal. Ježková tu nasazuje trochu jinou hlasovou polohu, méně zádumčivou a přímočařejší. S převahou ženských hrdinek si snadno poradí, ale ani mužské role nepůsobí v jejím podání nepatřičně. Ve výrazné odlišování hlasů sice nedoufejte, ale po počáteční záplavě jmen, kterou autor v prvních kapitolách pro posluchače připraví, se všechny postavy brzy rozškatulkují a zmatení nehrozí. Orientaci při poslechu pomáhá i dobře zvolený hudební doprovod, přesněji použitá skladba Aspen Shore Petra Hanzlíka