Kriminalista v boji s dětskou vzpomínkou

recenze, , 14.06.2021
V lesích
Detektivní série jsou i mezi audioknižními posluchači velmi oblíbené a jistě právě proto je jich na trhu nepřeberné množství a další stále přibývají. Vydavatelství OneHotBook nedávno sáhlo po prvním dílu řady irské autorky Tany Frenchové, zasazené do působivého prostředí dublinského oddělení vražd. O kvalitách kriminálního thrilleru V lesích svědčí i fakt, že byl ověnčen Cenou E. A. Poea za nejlepší prvotinu roku 2008.
Detektiv Rob Ryan má své vysněné místo na oddělení vražd dublinské policie a je na něj náležitě hrdý. Málokdo z jeho kolegů ale ví o jeho traumatu z dětství, kdy se mu při výpravě do lesa u městečka Knocknaree podařilo jako jedinému přežít záhadný útok vedený proti němu a jeho dvěma kamarádům. Po letech se coby vyšetřovatel dostane k případu vraždy dvanáctileté talentované baletky Katie, jejíž tělo bylo nalezeno na archeologickém nalezišti právě v Knocknaree. Ukazuje se, že případ je s Ryanovou dávnou záležitostí spjat i jinak než jen místem nálezu těla.

Tana Frenchová buduje napětí nejen zdařilou konstrukcí děje a efektní expozicí (což už dnes čtenáři a posluchači berou téměř jako samozřejmost žánru), ale umí proměňovat dynamiku vztahů mezi postavami. Hned po prvních minutách je zřejmé, že autorka vystavěla posluchačsky zábavnou, více než dvacetihodinovou horskou dráhu emocí.

Robem Ryanem se u mikrofonu stal herec Petr Jeništa a pokud vás zaujal například jeho výkon v Kingově Osvícení, nezklame ani tentokrát. V režii Martiny Frejové Krátké rozehrává svým hlasem proměnlivé nálady románu všemi barvami a postupně odkrývá charakter detektiva Ryana.

O hudební složku audioknihy V lesích se postarala Vladivojna La Chia a je příjemné konstatovat, že právě hudba je pro Jeništovu interpretaci naprosto rovnocenným partnerem. Tvoří ji velmi výrazný, často zneklidňující ambient, který neslouží jen jako spojnice jednotlivých tracků, ale přispěchá k posluchači kdykoliv autorka románu proměňuje v příběhu náladu. Hudebních motivů je celá řada a často se rozvíjejí. Poděkujme vydavatelství OneHotBook za to, že v tomto případě uvádí autorku hudby i na přebalu audioknihy – u řady jiných titulů taková informace většinou bohužel chybí.