Zpět

Reparát královny severských detektivek?

recenze, , 31.08.2022
Ledová princezna
Někdejší rybářská vesnička Fjällbacka se pomalu mění na sezónní destinaci pro zámožné Švédy z ostatních koutů země. Spisovatelka Ericka Falcková sem také přijíždí ze Stockholmu, ovšem za jiným účelem. Po smrti rodičů se totiž musí se sestrou Annou domluvit na tom, jak naložit se zděděným domem. Eričin švagr tvrdě prosazuje prodej nemovitosti, ona by sem ale ráda utíkala před ruchem metropole. Vyplatit sestřin podíl si ale nemůže dovolit. Z myšlenek na rodinné nesváry ji však vytrhne nález zavražděné kamarádky z dětství. Erika nechová příliš důvěry ve vedení místní policie, rozhodne se proto dohlédnout na to, aby se mrtvé dostalo spravedlnosti.
V letošním roce se díky příběhům Ledová princezna a Kazatel vrátily na audioknižní trh detektivky švédské autorky Camilly Läckberg, někdy přezdívané jako královna severských detektivek. O zvukovou podobu jejích knih v češtině se už kdysi pokoušelo nakladatelství Motto, kvůli necitlivé interpretaci a záplavě doplňkových zvuků a ruchů ale tituly Andělíčkářka a Krotitel upadly v zapomnění. O restart se tentokrát přičinilo vydavatelství SAGA Egmont, které k nahrávkám zaujímá mnohem minimalističtější přístup. Hudební doprovod je přítomen jen na začátku a v samotném závěru, jinak se posluchač nedočká žádného jinglu, dělicí melodie či podkresových tónů. Zato však byla tato detektivní série svěřena do rukou zkušené interpretky Dany Černé.
 

Právě rozdíl v hereckém pojetí je tím, co u prozatím vydané úvodní dvojice románů Ledová princezna a Kazatel zaujme patrně nejvíce. Nejen, že do rozběhnuté série posluchači nevpadnou takřka před koncem, jako u dříve vydaných audioknih, ale navíc je od první minuty slyšet, že se interpretka nemusí s prací s mikrofonem teprve sžívat. Dana Černá totiž toto řemeslo ovládá bravurně a v posledních letech čím dále více utvrzuje svou pozici mezi tuzemskými nejoblíbenějšími hlasy. Pečlivě si pohrává s vyzněním vět, plynule proplouvá občas delšími souvětími nebo tu a tam neobratným překladem, aniž by vypadla z nastaveného rytmu a tempa vyprávění. Ne že by ale vše bylo bez chybičky. Výslovnost, kterou interpretka používá u často se vyskytujících výrazů Göteborg a příjmení hlavní hrdinky, bohužel není správná. Z tiráže se dá vyvodit, že na nahrávání nedohlížela režie, jejíž úlohou by mělo být podobné chyby vychytat. Naopak nevinně je Dana Černá ve věci opakujících se slovních obratů či výrazů v rámci jednoho odstavce, což je stylistická chyba, jdoucí na vrub překladatelky originálního textu.
 

Až na tyto menší nedostatky je reparát Camilly Läckberg vítaným přírůstkem do rodiny audioknižních severských detektivek. Série se spisovatelkou Erikou Falckovou a policistou Patrikem Hedströmem čítá celkem deset titulů a bylo by jen dobře, pokud by se tentokrát podařilo načíst i zbývajících osm v jednotné úpravě. V románech, připomínajících svým pojetím spíše psychologicky laděné knihy Michaely Klevisové, než až brutální díla autorů jako například Larse Keplera, dochází i k postupnému vývoji vzájemných vztahů jednotlivých postav, takže je jen dobře, že je tentokrát můžeme konečně sledovat od samotného počátku. V úvodní Ledové princezně se dvojice hrdinů teprve blíže seznamuje, následující Kazatel, pojednávající o možné desítky let trvající sérii vražd, už jejich pracovní soukromé vztahy dále rozvíjí. Snad budou mít posluchači příležitost vyposlechnout si jejich další osudy opět v podání Dany Černé, jejíž pojetí je navzdory drobným chybičkám oproti předchozím pokusům jako nebe a dudy.