Garážové kapely to nemají jednoduché. U nás, ani v Británii. Taková kapela je zvyklá hrát, jak ji to baví, pořádně do toho řezat, dělat brajgl – a že se někdo tu a tam netrefí? Však ono se to ztratí. Ne tak ale ve studiu, tam je slyšet všechno, stejně jako ve výsledné nahrávce. A o audioknihách platí totéž, nový Barešův román nevyjímaje.
Čtenáři populárních žánrů si
Pavla Bareše zapsali jako autora trilogie
Projekt Kronos,
Kronovy děti a
Kronův odkaz. Mezi druhým a třetím dílem série si střihnul ještě příznivě přijatý superhrdinský thriller
Meta, ale od roku 2021 pracoval na novém románu o třicátnících, kterým měl být
Lenochod Jimmy & jeho backup band. A přestože se odehrává v Británii, klidně by tahle kniha mohla mluvit i za třicátníky v Česku. Vzhledem ke svému vypravěčskému talentu, schopnosti psát chytlavé a přesvědčivé dialogy i vystavět příběh včetně dílčích epizod, by se Bareš klidně mohl živit psaním seriálových scénářů – místo toho se ale po právu sebevědomě opřel do společenské prózy. K tomu měl silně nakročenu už v
Metě, v níž se věnoval mimo jiné tématu stalkerství, influenceringu a krádežím identity.
V románu
Lenochod Jimmy & jeho backup band zužitkovává svou lásku k hudbě i zkušenosti s hraním v kapele. V příběhu nechybí dávné trauma, niterný prožitek hraní na hudební nástroje, psychologické tlaky v kapele, manipulace i tahanice o holku. Navazuje tak na současnou linii hudebních románů u nás zastoupenou převážně Přemyslem Krejčíkem a jeho knihami – taktéž z produkce vydavatelství Host –
Malej NY (2019) nebo
Srab (2022)
, který v tematizaci psychické tyranie nejen v prostředí kapely zachází ještě dál.
Barešem stvořený band je spíše podprůměrná garážová kapela středoškoláků, kteří mají rádi rockovou hudbu. Dneska už je jim přes třicet, pracují v kanceláři, učí na základní škole nebo prodávají hlínu a sazenice, ale je to právě dospělost a strach i únava z ní, co je přiměje, aby se vrátili na stejný fesťák, kde před patnácti lety skončil jejich bezstarostný věk. Bareš má schopnost vyjádřit konkrétní pocit i atmosféru, výborně zná prostředí, a tak může mít čtenář nebo posluchač
intenzivní dojem, jako by se díval na další počin britského režiséra Edgara Wrighta.
Více než dvanáctihodinovou audioknihu v koprodukci Audiotéky a Hostu režíroval Ondřej Černý a četby se zhostil stejně jako v případě série Kronos bývalý člen činohry Národního divadla Brno, dnes herec a moderátor na volné noze
Ondřej Novák. Co se týče charakterizace postav i proměn jejich chování vzhledem k situacím, zde se ukázal jako velmi schopný interpret, nejsilnější ve chvílích, kdy se na pomyslné scéně ocitá více postav a situace se stává dramatickou.
V poslední třetině audioknihy Novák podává vyloženě nadstandardní herecký výkon a poslech je tak opravdu strhující. A nutno říct, že to leckdy neměl jednoduché, už jen s ohledem na množství citoslovcí znázorňujících hudbu a zvuky nástrojů. Do interpretace jde ovšem leckdy s ne úplně adekvátním řezavým chlapáctvím, na to, že přecejen nejde o příběh o životem ošlehaných rockerech – a práci na nahrávání nejspíš neusnadňovalo ani, že do četby šel často velmi nepřipraven, o čemž bude ještě řeč.
Totiž, co si postavy říkají o svém hraní, lze s úspěchem aplikovat i na tuto audioknihu. Především postřeh, že při hraní naživo se ledacos ztratí, ale ve studiu a tím i v nahrávce bude slyšet úplně všechno, každá vynechaná doba, každý opožděný nástup. A v této audioknize je toho bohužel slyšet až moc – a většinou to nelze přičítat ani tak Novákově interpretaci jako
nepozorné režii.