Narnie pro celou rodinu

recenze, Niki Rádlová, 01.11.2014
Letopisy Narnie
Vydavatelství Fragment se po velmi úspěšném Odkazu Dračích jezdců Christophera Paoliniho rozhodlo vdechnout audioknižní podobu další fantasy sérii - Letopisům Narnie z pera C. S. Lewise. Načtení této fantasy klasiky se ujal Miroslav Táborský a stejně jako kdysi s Martinem Stránským a dračí tetralogií, měl i tentokrát Fragment při výběru interpreta šťastnou ruku.
Miroslav Táborský vás svým výkonem brzy přesvědčí o tom, že si vydavatel nemohl pro Letopisy Narnie vybrat lepšího interpreta. Jeho sytý, charismatický hlas doslova vymodeluje to, co právě čte, ať už jsou hrdinové v Londýně nebo v Narnii a prožívají jakákoli dobrodružství.

Sérii sedmi příběhů, které dohromady tvoří kompletní Letopisy Narnie, vydalo nakladatelství Fragment knižně v roce 2005 v překladu Veroniky Volhejnové. Na rozdíl od starších vydání má toto nové řazení, které více respektuje chronologii příběhu a především vývoje Narnie. Audioknižní zpracování toto řazení dodržuje.

Čarodějův synovec

V Čarodějově synovci se náš svět poprvé setkává s kouzelnou Narnií. A nejen to, posluchači mají možnost spolu s hlavními hrdiny Polly a Diggorym přihlížet jejímu zrodu. Je to jako by hlasem Miroslava Táborského zněla životodárná píseň (takže ani nevadí, že v audioknize žádný hudební doprovod není) lva Aslana, který Narnii jako bůh stvořil a také na ni po celou dobu Letopisů dohlíží.

Přirovnání Aslana k bohu má své odůvodnění - Clive Staples Lewis byl (přes poměrně složitou životní cestu) oddaným věřícím a náboženská témata zpracoval nejen v mnoha teologických spisech, ale také ve své jediné sérii knih pro děti. Lev Aslan je jedinou postavou, která se objevuje v každé knize a více či méně se aktivně zapojuje do děje. Je jakýmsi pojítkem a zároveň symbolem celé série.

Ani zrod kouzelného světa však nebyl jednoduchý. I sem si díky nerozvážnosti syna Adamova našlo cestu zlo.

Lev, čarodějnice a skříň

Oním zlem je čarodějnice, která už více než sto let udržuje v Narnii věčnou zimu a stejně ledově krutou rukou jí i vládne. Její moc se ovšem začíná hroutit s příchodem čtyř dětí. Petr, Zuzana, Edmund a Lucinka se zpočátku nedobrovolně, ale brzy s plným nasazením, pouští do nerovného boje za záchranu celé Narnie.

Kůň a jeho chlapec

Třetí díl Letopisů Narnie se odehrává v takzvaném Zlatém věku, kdy na Cair Paravelu vládne nejvyšší vládce Petr se svými sourozenci. Hlavními hrdiny příběhu jsou mluvící kůň Brí a chlapec Šasta, kteří prchají z východního Kalormenu do magické Narnie. Na své dlouhé cestě potkávají urozenou Aravis a její mluvící klisnu Hvin. Společně pak prožijí mnohá dobrodružství a poznají přitom lépe i sami sebe.

Princ Kaspian

Petr, Zuzana, Edmund a Lucinka prožili v našem světě po svém dobrodružství se skříní pouhý jeden rok, v Narnii však mezitím uběhly stovky let. Vlády v ní se mezitím zmocnili bezcitní Telmařané, kteří vše krásné a kouzelné zničili. Nebo si to alespoň mysleli, dokud se neobjevili staří králové a královny Narnie a nespojili své síly s princem Kaspianem, který stejně jako oni touží starou Narnii obnovit.

Plavba Jitřního poutníka

Také v pátém díle Letopisů se setkáme se sourozenci Pevensiovými, ale už ne se všemi. Petr se učí ke zkoušce u profesora Kirka a Zuzana je s rodiči v Americe. Edmund a Lucka, kteří jsou u tety a strýce, se spolu s nesnesitelným bratrancem Eustacem jednoho dne pomocí obrazu přenesou do Narnie. Na palubě Jitřního poutníka je král Kaspian při hledání sedmi ztracených telmarských pánů ochoten doplout snad až na konec světa.

Stříbrná židle

V šestém díle znovu přichází do Narnie Eustace Scrubb. Aby nebyl na hledání dávno ztraceného syna krále Kaspiana sám, vezme s sebou ještě spolužačku Jill Pollovou. Během putování, které je zavede až do Podzemí, se k nim připojí ještě svérázný, pesimistický bludička Čvachetka, který má v příběhu poměrně významnou úlohu.

Poslední bitva

V sedmém a posledním díle Letopisů se znovu ocitáme v Narnii, kde od poslední návštěvy opět uplynulo mnoho let. Prohnaný opičák Vytáčka si s využitím nepříliš chytrého osla Zmatlíka převlečeného do lví kůže podrobil celou Narnii. Pod jeho krutovládou nastávají zlé časy. Vrátí se právoplatný král Trilian ještě někdy na svůj trůn? Vyhraje Narnie svou poslední bitvu? Zasáhne pravý Aslan a zachrání Narnii?

O popularitě Letopisů snad svědčí, že podle některých dílů byly natočeny tři celovečerní filmy. Do nich se ale samozřejmě nevešlo vše a tak celé kouzlo zůstalo zachováno pouze v knihách, nyní i ve zvukové podobě. Posluchači se díky ní mohou vydat na nezapomenutelnou cestu zemí zázraků a kouzel, v níž nic není nemožné. Nejlépe snad v kruhu rodinném - rodiče mohou zavzpomínat na doby, kdy příběh sami četli, děti si budou užívat napínavý a nevšední příběh poprvé. Taková rodinná pohoda s dobrou a kvalitní audioknihou vydrží hodně dlouho - celý komplet má totiž více než 36 hodin.