Neošizení Lovci hlav

recenze, , 06.09.2013
Lovci hlav
Audioknižní vydavatelství OneHotBook znovu dokazuje, že má posluchačům co nabídnut. Zhruba za rok své existence, odhlédneme-li od dřívějších nezanedbatelných vydavatelských počinů pod hlavičkou ADK-Prague, má ve svém portfoliu takové skvosty jako je Murakamiho Norské dřevo, Mayova Skála nebo Keplerův Hypnotizér. Ani podle edičního plánu nelze předpokládat, že by producent Martin Pilař se svým jasným cílením na kvalitní mainstream mínil přestat. Zdatně tak konkuruje, vzhledem k rozsahu českého audioknižního trhu je možná lépe napsat sekunduje, zavedeným vydavatelstvím působícím u nás už po desetiletí.
Ve stojanech s mluveným slovem a na serverech audioknižních on-line služeb je od minulého týdne k dispozici adaptace Lovců hlav nadmíru populárního Joa Nesbøho. Román poprvé vyšel v roce 2008 (česky 2011), tedy v době, kdy si Nesbø už dávno získal renomé svou sérií kriminálek s Harry Holem v hlavní roli. O to obdivuhodnější je fakt, že se v Lovcích hlav dokázal od svého hrdiny načas oprostit a sepsal nápaditou a akční knihu, která upoutá čtenáře svým naléhavým jazykem a ani chvíli nenudí.

U Nesbøho totiž nemáte, jako u jiných v současnosti populárních autorů, pocit, že jste zakoupili obří pytlík chipsů, který se po otevření ukázal jako poloprázdný. Lovci hlav netrpí dlouhými hluchými místy, zbytečnými popisy detailů ani frázovitými sondami do duší románových postav. Nesbø nemá potřebu přitáhnout čtenáře několikanásobnými otevřenými konci kraťoučkých kapitol ani za každou cenu roztahovat příběh do obludných délek. Každá jeho věta - každý pomyslný bramborový lupínek, má svůj důvod a posouvá děj kupředu. Audioknižní adaptace nepoužila celé balení a tak se jí podařilo většinu chipsů naskládat do, o něco menšího, osmi a půl hodinového sáčku. O to intenzivnější je to ovšem pochutnání.

Audioknižnímu zpracovaní Lovců hlav nelze nic vytknout. Skvěle vybraná předloha je pro účel nahrávky s rozmyslem zkrácena, přesto však není posluchač v obsahu o nic ochuzen. Na příkladné technické zpracovaní jsme u OneHotBook už zvyklí, hudební předěly k žánru výborně sedí. Režisérka Jitka Škápíková si jméno vybudovala svou prací pro rozhlas, kterou na poli audioknih zdatně využívá. Výsledný dojem by tak mohl zkazit snad jedině interpret a jeho práce s textem. Filipu Švarcovi se ale ani to, díky bohu, nepodařilo. Vyprávění příběhu headhuntera Rogera Browna zvládnul opravdu skvěle a troufám si tvrdit, že se touto svou první audioknižní interpretací etabloval mezi nejvýraznější osobnosti mluveného slova. Nelze mu vyčíst jedinou nevhodnou intonaci, jediné zaváhání, jediné zaškobrtnutí, jediný prohřešek proti audioknižním pravidlům.

Přebal audioknihy koresponduje s grafickou úpravou Nesbøho románů vydávaných Knihou Zlín. Doporučení této recenze je ale jasné: kupujte a poslouchejte! Lovci hlav jsou jednou z nejlepších audioknih, které můžete v současnosti slyšet.

Na závěr snad ještě další dvě dobré zprávy: OneHotBook slibuje ještě letos vydat další román Joa Nesbøho v audioknižní podobě - první případ Harryho Holea Netopýr. Jestliže zachová stejnou kvalitu jako u Lovců hlav, bude mít porota ceny Audiokniha roku opravdu těžké rozhodování. A aby toho nebylo málo, objeví se na audioknižním trhu také velmi povedená šestidílná dramatizace Nesbøho Nemesis, kterou, v hlavní roli s Igorem Barešem, uvedl Český rozhlas letos v květnu. Máme se, věru, nač těšit.