Marný zápas s vlastními běsy

recenze, , 02.03.2022
Zeptej se ďábla
Michal Vrba se při psaní svého románu Zeptej se ďábla inspiroval skutečnými lidskými osudy a geniem loci města Ústí nad Labem, kde několik let žil. Na reálné historické události však „nabalil“ veskrze dramatický a místy až neuvěřitelný příběh.
Poprvé na sebe upozornil už psychologickou novelou Prak (2016), která se odehrává během nacistické okupace a v 60. letech minulého století. Druhý Vrbův počin – povídková sbírka Kolem Jakuba (2019) vyprávějící příběhy lidí, které se odehrávají na pozadí velkých či malých dějinných událostí – získal dokonce v roce 2020 nominaci na cenu Magnesia Litera. Jeho nejnovější román Zeptej se ďábla vydalo v loňském roce brněnské nakladatelství Host a v závěsu za ním přišlo vydavatelství OneHotBook s jeho audioknižní verzí. Přestože se odehrává v současnosti (respektive v době po roce 2000), hraje i v něm minulost opět velice důležitou roli.

Šedesátník František Horák to nemá lehké. Je bez práce, žije v chatce v zahrádkářské kolonii a nebýt jisté náboženské skupiny, utápěl by se dál v alkoholu. Právě Společenství v čele s Pastorem však dá Františkovu životu řád a umožní mu vyhrabat se z nejhoršího. Před rokem 1989 to však bylo zcela jiné – František patřil k nejobávanějším vyšetřovatelům v Ústí nad Labem, žil s ženou a dětmi v obrovské vile a snil o povýšení do Prahy. Jenže ta doba je nenávratně pryč a Rudej vztek, jak mu přezdívali, se musel chtě nechtě stáhnout do ústraní.

Michal Vrba v knize velice zdařile kombinuje dvě časové roviny. Formou vzpomínek hlavní postavy se vrací do minulosti, aby osvětlil Františkův bídný život a to, co ho vedlo k tomu, aby se přidal ke Společenství. Zároveň je však dílo vystavěno jako psychologický román, do něhož vstupují detektivní, hororové a fantaskní motivy. Spisovatel postupně graduje příběh tak originálním stylem, že recipient začíná Františka, nehledě jeho činů v minulosti, litovat a ptát se sebe sama, kdo je tu vlastně oběť.

Nakladatelství OneHotBook svěřilo audioknižní zpracování knihy Zeptej se ďábla do rukou režiséra Hynka Pekárka, který si pro načtení příběhu vybral Igora Bareše. Ten zkušenost s audioknižní a rozhlasovou tvorbou nezapře a jeho klidnému a příjemnému přednesu není co vytknout. V nahrávce vystřídá několik poloh od obecnější vypravěčské roviny přes Františkovu osobní linku až po jistou ďábelskost či šílenství. Po úvodním pomalejším rozjezdu, se tempo vyprávění začíná postupně zrychlovat, stává se hektičtějším a dokonale odpovídá finálovému překvapivě rychlému konci. Nutno podotknout, že zrychlení tempa přednesu ale v žádném případě neubírá na jeho srozumitelnosti, naopak je vzhledem k pomalejšímu začátku velice žádoucí.

Přestože je Vrbův příběh velice náročný na pozornost, a ve zvuku obzvlášť, je dobře, že se tvůrci z OneHotBook nezalekli a společně s Igorem Barešem přivedli tento mnohovrstevnatý příběh nutící k zamyšlení k širšímu okruhu recipientů.