Medvídek z nádraží

recenze, , 08.01.2015
Medvídek Paddington
Malého medvídka mluvícího anglicky, v ošuntělém klobouku a s miniaturním kufříkem v tlapičkách, naleznou jednoho dne na londýnském nádraží rodiče Fouskovi. Je jim líto tohoto opuštěného a hladového chlupáče a tak se rozhodnou vzít si ho k sobě a poskytnout mu domov, jídlo, ošacení a hlavně lásku. Pojmenují ho po místě nalezení, tedy Paddington.
Dobrosrdečný medvídek není zvyklý na život ve velkoměstě a kvůli těmto neznalostem se dostává do svízelných a humorných situací. Jeho veselé příhody jsou britským dětem známy od roku 1958. Od té doby o tomto populárním hrdinovi napsal jeho autor Michael Bond více než dvacet knížek. U nás zatím vyšly pouze první dvě - čeští čtenáři se s Paddingtonem seznámili poprvé v roce 2000.

V listopadu 2014, tedy ještě před uvedením celovečerního filmu o této postavičce do českých kin, se vydavatelství Tympanum rozhodlo vydat první díl v podobě audioknihy v edici Načteno. Nahrávka z roku 2013 pochází ze studia Občanského sdružení Mluvící kniha, které načítá knihy pro nevidomé a distribuuje je prostřednictvím Knihovny a tiskárny pro zrakově postižené. Mluvící kniha věnuje svým titulům určeným pro nevidomé větší péči než výše zmíněná knihovna. Její zvukové knihy jsou pokaždé ve skvělé kvalitě a je z nich znát velký důraz na přednes interpreta. Obě tyto skutečnosti se odrazily i v Medvídku Paddingtonovi.

Audioknížku načetl Tomáš Juřička, dětem velmi dobře známý František z Kouzelné školky. Na načítání se opravdu výborně připravil - v jeho interpretaci neslyšíme jakékoliv zaváhání, nádherným způsobem pracuje s hlasy jednotlivých postav. Kde není vymyšlen speciální hlas pro danou osobu z knihy, vypomůže si její melodičností, takže posluchač se v ději opravdu neztrácí. Děti také jistě ocení malinkatou podobnost v medvídkově projevu právě s Františkem. Humorné situace a různé absurdity jsou ústy interpreta předávány tak, aby je malí posluchači dobře rozpoznali. Je zkrátka vidět, že pan Juřička má s tvorbou pro děti letité zkušenosti.

Audiokniha Medvídek Paddington je nezkrácenou podobou knižního vydání z roku 2010. Každý z osmi příběhů je ovšem z nepochopitelných důvodů rozdělen do dvou samostatných tracků i přes to, že jednotlivé příhody nejsou nijak dlouhé. Bohužel zde chybí jakákoliv hudební složka, což není v edici Načteno nic neobvyklého. Přesto by děti aspoň kratičké hudební předěly určitě ocenily.

Jestli tedy nevíte, kterou dětskou audioknihu si máte pořídit, Medvídek Paddington vás určitě nezklame. Příběhy jsou sice určeny dětským posluchačům, ale dokážou rozesmát i dospělé. Po necelých třech hodinách poslechu vám bude dozajista líto, že “je konec“.
audioknihu k recenzi poskytlo Tympanum