Poslechnout a mít vše hotovo

recenze, , 30.05.2017
Mít vše hotovo
První originální vydání knihy Mít vše hotovo Davida Allena vyšlo v roce 2001, se sedmiletým odstupem se dočkala i českého překladu. Nejen ve světě, ale i u nás se z ní stal mimořádně úspěšný bestseller. Nyní Allen přišel s „upgradem“, verzí 2.0. A objevila se i ve zvuku.
Kniha Mít vše hotovo patřila mezi základní stavební kameny nakladatelství Jan Melvil Publishing. A ačkoliv za ta léta se portfolio brněnské firmy vyprofilovalo do mnohem širší palety a jednotlivé práce vykazují už mnohem více vědecký přístup, přesto se u „Melvila“ rozhodli Allenovo pokračování vydat. Byli by sami proti sobě. I přes všelijaké protiargumenty či uštěpačné výpady, metoda GTD (o níž Allen ve své knize píše) funguje v celosvětovém měřítku. A i mně vlastně podstatným způsobem ovlivnila život.

Tehdy v roce 2008 mi kniha akorát přišla vhod a GTD začala pomáhat. Výrazně jsem ulevil své mysli, zorganizoval své projekty (nejen pracovního rázu), časem o ní více a více psal, několik let vedl stejnojmenný portál (Mítvšehotovo.cz), metodu školil a dodnes s řadou postupů z knihy pracuji. To víte, že i já jsem byl zvědavý, co přinese verze 2.

Dobrá zpráva pro dosud nepoznamenané: nová verze knihy je podstatně lepší než ta první. David Allen není sice kdovíjaký literát, je vlastně co do jazykového stylu stejný „kravaťák“ (čti suchar), jako na fotografiích (ať už se usmívá sebevíc). Bude třeba tuto skutečnost překousnout. Na stranu druhou, ono ani není příliš snadné psát kdovíjak čtivě o konkrétních krocích metody, jež pomáhá k efektivnějšímu fungování (s důrazem na evidenci úkolů a jejich správu).

Zatímco jiný počin, který Jan Mevil Publishing vydalo, Newportova Hluboká práce je více o způsobu myšlení, Allenův text je výsostně metodický, což má své přednosti i rizika. Do kategorie výhod bezpochyby spadá fakt, že Allen předkládá velmi pečlivě metodu krok po kroku, kterou můžete vzít a začít okamžitě používat. A věřte či nevěřte, okamžitě i začít sklízet její plody (odzkoušel jsem za vás, a nejen já). Rizika spočívají vlastně v tomtéž: řada lidí zkrátka převezme slepě Allenovy rady, ale bez hlubší (sebe)reflexe. A tak může pro ně GTD najednou být složitá, velkým balvanem, který nerespektuje jejich vlastní způsob uvažování, práce a života. Není to chyba GTD jako takové, spíše toho, že Allen je až příliš autorem příručky – návodu – manuálu, nežli myslitelem, motivátorem, někým, kdo by přišel a nějak jednoduše, polopatě, s ohledem na možné rozlišnosti svůj text a způsob jeho podání upravil.

Nová verze Mít vše hotovo vychází i ve zvukovém zpracování. Já knihu přečetl a také si ji poslechl už čistě z profesních zájmů – přeci jen se školením efektivity stále zabývám, byť ne s takovou vervou ve spojení s GTD. Byl jsem proto zvědavý a shledal knihu, jak už jsem napsal výše, lépe zpracovanou. Právě proto, že komplexněji uvažuje nad problémy, které GTD v prvním plánu neumí vyřešit. Na straně druhé mi přijde oproti prvnímu dílu už dost dlouhá. Allenovi se koncepčně kniha více povedla, ale stále to není dobrý spisovatel. To se o něco více „provalí“ právě v audioknize. Je třeba být opravdu dobře koncentrovaný na poslech. A i když mi přijde, že Petr Theodor Pidrman od Hluboké práce o poznání lépe využívá intonaci a dynamiku rozsahu, stále je to poslech, který vám bude (poněkud obrazně řečeno) energii brát.

Jenže, pokud jste se s Mít vše hotovo ještě nesetkali, ale cítíte, že byste potřebovali pracovat organizovaněji, efektivněji (nebo si i uspořádat své osobní projekty), je to právě tato kniha, která může nabídnout rychlé řešení. A pokud na čtení knih nemáte příliš času, lze si ji po kouscích pouštět do uší. Jen nepočítejte, že u toho budete moci zvládat mentálně více náročné činnosti. Pak by vám poslech Allenova díla nemusel přinést tolik užitku, kolik může nabídnout.