Cesta bez naděje

recenze, , 13.02.2018
Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou
Jako patnáctého mistra slova pro stejnojmennou edici vybralo nakladatelství Bookmedia herce Dušana Sitka, respektive českou prózu Arnošta Lustiga Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou. Text, který vyšel poprvé v roce 1964 a vzápětí se dočkal i filmové adaptace (režisér Moskalyk), se zapsal se do tuzemské literatury jako jedna z klíčových novel, jež reflektuje tíživou dobu druhé světové války, konkrétně pak osudy Židů.
V edici Mistři slova jde v pořadí už o čtvrtý počin, který vybírá střípky z české literatury. Režie i hudby se opět chopil Jakub Tabery. Interpretace se ujal Dušan Sitek, v poslední době nemálo angažovaný narátor (historické romány Františka Niedla a Bernarda Cornwella). Mohlo by se proto zdát, že vše bude skvělé, jak jsme už u Mistrů slova zvyklí. Sám za sebe však můžu říci, že tentokrát chovám k výsledné audioknize spíše rozpaky.

Svým způsobem tak trochu za to může už samotný text. Lustigův rukopis se značně zříká emočního prožitku. Je chladný, drží si odstup, má spíše situaci a děj popisovat. Co do skladby se de facto větší spád objeví až v samotném finále. Sitek svým hlasem ke knize sedí, má jej prodchnutý zkušeností, je v něm zahořklost a současně jakási rezignovanost, protože události, které vypráví, se již staly, nic nelze odvolat, nic není možné změnit. Tragédie už je napevno součástí historie. Jenže stejně jako se z knihy stala součást povinné školní četby, Sitkův způsob interpretace onu „čítanku“ asociuje. Na jedné straně souzní s odstupem Lustigova stylu, na straně druhé mne jeho pomlky a velmi konstantně unylé tempo a frázování od jakékoliv možnosti se s postavami sžít vzdalují. Naprosto schází práce s hlasovými gesty, nakládání s rytmem, který by se proměňoval. Věty působí stejně dlouze, stejně pomale.

Netuším, zda a jak by se měl Lustigův román o cestě několika Židů, kterým se naděje však zvrátí do podoby kruté smrti, zvukově uchopit. Jestli by mu větší důraz na emoce při četbě pomohl, nebo jej naopak pokřivil. Audiokniha mne o správném způsobu zpracování bohužel nepřesvědčila.