Galejníkova touha

recenze, , 26.11.2015
Motýlek
Autobiografický román Henriho Charrièra, se stal v době svého vydání, tedy v roce 1969, bestsellerem a jeho autor společenskou celebritou. Příběh zločince odsouzeného na doživotí a deportovaného do nechvalně proslulé věznice na Ďábelských ostrovech, notorického útěkáře, muže pevné vůle a nebývalé vytrvalosti, uchvátil čtenáře a o čtyři roky později i filmové diváky. Letos ho mohli čeští rozhlasoví posluchači slyšet jako patnáctidílnou četbu na pokračování. Ta v těchto dnech vychází jako audiokniha.
Motýlek patří mezi ta nemnohá rozhlasová díla, která se krátce po své premiéře v éteru objevila na zvukovém nosiči. Radioservis poslední dobou častěji vybírá z rozhlasových novinek – v tomto roce nabídl audioknižním posluchačům na CD například v květnu vysílané Ostře sledované vlaky v režii Aleše Vrzáka, Himmlerovu kuchařku uvedenou na přelomu září a října, nebo právě Motýlka, který měl svou premiéru na Vltavě teprve 10. září. Pro příznivce mluveného slova, kterým z jakéhokoliv důvodu uniká rozhlasová premiéra, jde o jednoznačně pozitivní trend – mohou si novinkový titul vychutnat bez časového diktátu živého vysílání a v kvalitě nesrovnatelné s časově omezeným archivem na iRadiu. Vydavatelství Radioservis si za takto odvážný krok, kdy už při tvorbě rozhlasového pořadu počítá s jeho vydáním na CD, zaslouží pochvalu.

Herec ostravského Divadla Petra Bezruče Norbert Lichý již dávno překročil hranice regionální působnosti. Přestože je se svou domovskou scénou neodmyslitelně spjat, je široké veřejnosti znám jako nepřehlédnutelný filmový a televizní herec. Rozhlasoví posluchači mohou jeho hlas slýchat velmi často v pořadech připravovaných ostravským studiem. Lichý se nebrání klasickým četbám, dramatizacím ani literárním pásmům, jeho pole působnosti pojme prózu i poezii, je dokonce autorem hudby k několika rozhlasovým a divadelním inscenacím. Audioknižním posluchačům byl dosud znám pouze jako interpret osmidílné rozhlasové četby z Balabánova posledního románu Zeptej se táty, kterou roku 2012 na CD vydal Radioservis, a z role v dramatizaci Nemesis. Oba tyto tituly, stejně jako aktuální Motýlek, jsou tedy ryze rozhlasovými nahrávkami vydanými na zvukových nosičích. Čistě audioknižní vydavatelé zatím potenciál a bohaté rozhlasové zkušenosti Lichého nevyužili, což je s podivem – interpretačně dokáže obsáhnout jak Kodžiho horor, tak Balabánovy existenciální texty, nebo právě Charrièrův autobiografický román.

Ani v něm Norbert Lichý nenechává posluchače na pochybách, že je zkušeným rozhlasovým hercem, který dokáže velmi přirozeně ztvárnit postavy různého věku, vyjádřit široké spektrum emocí a skvěle stupňovat napětí. Motýlkovo vyprávění má v jeho podání téměř autentickou atmosféru, a přestože se posluchač nikdy zcela nezbaví vědomí rozhlasové četby, je Lichého interpretace nadmíru strhující. Zvláště spolu s hudebním doprovodem – loudavým, cyklickým a drásavě jednotvárným.

V uvážlivé rozhlasové úpravě Evy Lenartové, v režii Tomáše Soldána, s hudbou Nikose Engonidise a v interpretaci Norberta Lichého se audioknižním posluchačům na jednom mp3 CD dostává šesti a půlhodinový příběh patrně nejznámějšího novodobého galejníka.