Muffin, čaj a první láska

recenze, , 17.06.2020
Muffin a čaj
Potkali se na internátní střední škole, kam si každý přinesl svou vlastní bolístku, prožili velké dobrodružství, zamilovali se do sebe. Mohl to být typický romantický příběh o mládeži pro mládež, ale není. Oba protagonisté jsou totiž kluci.
Když před dvěma lety vyšla knižní podoba Muffinu a čaje u vydavatelství Yoli, vyvolala na české young adult scéně mírné pozdvižení. Jednak šlo o jednu z prvních původních českých knih s queer tematikou, jednak i sám autor píšící pod pseudonymem Theo Addair je této komunity součástí.

Autor své čtenáře a nyní také posluchače posílá do vysoce privilegované vzdělávací instituce, kde mohou sledovat příběh jednoho školního roku. Do školy postupně přijíždějí oba protagonisté, Daniel a Kit, kteří se ve vyprávění střídají. Zatímco první jmenovaný je odměřený samotář, druhý je umělecky založený a mezi přáteli oblíbený – tedy až do té doby, než se cesty Kita a Daniela zkříží díky literární soutěži. Jejich přátelství je pro ostatní spolužáky dostatečným překvapením a trnem v oku, a tak se oba mladíci brzy stanou terčem šikany. Kit a Daniel však postupně zjišťují, že je pojí více než pouhé přátelství, díky čemuž je kniha také sondou do duše mladého člověka, který se musí vyrovnat se svou menšinovou sexuální orientací.

Vzhledem ke dvěma vypravěčům knihy, kteří jsou navíc v tištěné verzi jednoznačně rozlišeni na začátku každé kapitoly, bylo více než pochopitelné a žádoucí, že se i v audioknize Muffin a čaj představí hned dva mladé mužské hlasy. Vydavatelství Témbr, které od letošního jara produkuje audioknihy ve skupině Euromedia Group, do které spadá také původní Yoli, vybralo pro roli odměřeného Daniela Jiřího Suchého z Tábora, hlas citlivému Kitovi dal Jiří Köhler.

Oba herci již mají za sebou několik načtených knih i rozhlasových dramatizací, a tak režisér Tomáš Soldán jistě neměl přílišnou práci s tím, aby oba hladce vklouzli do rolí šestnáctiletých dorostenců. Vzhledem k citlivosti tématu rozhodně není na škodu, že oba muži přistupují k textu velmi opatrně, zprvu ho zlehka oťukávají, jejich projev je spíš pomalejší. Odměřenost a nepřístupnost Daniela vyjadřuje také Jiří Suchý z Tábora jistým pohrdáním, zatímco Kitova veselá povaha umožňuje Jiřímu Köhlerovi trochu dřív povolit uzdu jeho hereckému umu, aby se v hloubavém závěru přizpůsobil svému jmenovci. Spolu s tím, jak se mění vztah protagonistů knihy, mění se také projev obou herců. Vřelost nebo naopak odtažitost je z jejich mluvy znát i bez kontextu okolního dění.

Velmi zvláštně atmosféru doplňují také melodie, které jednotlivé kapitoly oddělují. Tvoří je totiž zkreslené, přesto melodické zvuky, díky kterým působí podobně nejistým a neohrabaným dojmem jako dvojice zamilovaných chlapců. Spolu s čistou zvukovou stopou tak dostáváme dobře provedenou, pomalejší a hloubavou audioknihu.

I když je cílovou skupinou především mládež, ani starší a zkušenější posluchači nemusejí mít z příběhu Kita a Daniela obavu. Samozřejmě příběh nebude příliš vhodný pro milovníky akční fantastiky, ale hloubavým posluchačům, kterým nevadí vybočení z komfortní zóny, může audioknižní Muffin a čaj přinést nečekaný požitek.