Nebe zvířátek pro děti i dospělé

recenze, , 02.08.2022
Myši patří do nebe
Úspěšné knize Myši patří do nebe z pera spisovatelky Ivy Procházkové se v minulosti dostalo prestižních ocenění, později filmového zpracování a nyní – šestnáct let po prvním vydání – i audioknižní podoby. Tu má na svědomí Tympanum v režii Alexandry Bauerové a v interpretaci Ondřeje Brouska. Byť se kniha dočkává dalšího života poněkud dlouho po uvedení tištěné verze, čekání se rozhodně vyplatilo.
Iva Procházková je autorkou převážně beletrie pro děti, avšak první audioknižní zpracování její tvorby je z oblasti prózy pro dospělé: detektivku Vraždy v kruhu, pocházející ze světa stejnojmenného televizního seriálu, k němuž Procházková napsala scénář, vydalo Tympanum v interpretaci Jana Šťastného již v roce 2019. V letošním roce stejné vydavatelství sáhlo po autorčině mnohem starším titulu, a to Myši patří do nebe, v tištěné podobě poprvé vydaném v roce 2006. Za zmíněnou knihu obdržela autorka roku 2007 prestižní ocenění Magnesia Litera (v kategorii Litera za knihu pro děti a mládež) a také Zlatou stuhu (v kategorii Beletrie pro děti). Loni bylo uvedeno filmové zpracování a i to získalo několik ocenění.

Primárně dětem určená próza Myši patří do nebe vypráví příběh myšky Šupito a jejího posmrtného putování, plného nejen překvapivě zábavných situací, ale také mnoha přístupně podaných metafyzických otázek o smyslu našeho bytí na světě. Spisovatelka nenásilně a velmi přirozeně čerpala z různých náboženských představ o životě po smrti, avšak jádro jejího fikčního světa tvoří představy autorsky originální.

Poslech audioknižního zpracování dokáže jistě nadchnout nejen dětské ale i dospělé posluchače, kteří si chtějí užít milý imaginativní pohádkový příběh konfrontující nejmladší generaci s problematikou smrti, včetně velké otázky smíření se s nepřítelem a odpuštění. Tématem však nejsou jen otázky spojené se smrtí, zásadní roli zde také hraje důležitost pochopení, jak by byl život prázdný bez všech jeho nepříjemných aspektů a bez různých strastí. Což je opět něco, co autorka sice svou knihou předává primárně dětským čtenářům (a audiální zpracování posluchačům), ale i pro dospělého je dobré si najít dvě a čtvrt hodinky na poslech a zmíněné si připomenout. Obzvlášť, když se audiozpracování nejznámější knihy Ivy Procházkové tak příjemně poslouchá.

Ondřej Brousek vypráví audioknihu velmi živě a zábavně. Jeho projev je skutečným koncertem audiálního herectví a jde po všech stránkách o výbornou profesionální práci. Zejména brilantní je jeho postava kozy čekající u brány do nebe, jejímiž promluvami se doslova promečí. Avšak i další – především vedlejší – zvířecí postavy (mými osobními favority jsou hlubokohlasý krokodýl a nesmírně vtipně předvedená, a neméně komicky napsaná, ropucha) dokážou v Brouskově pojetí rozesmát posluchače každého věku. Výborně podává i ústřední postavu Šupito, kterou interpretuje s určitou nakřáplostí a náznakem pisklavosti v hlase, což je znát nejlépe – a zároveň vyznívá účelně nejkomičtěji – v pasážích, kdy má myška strach nebo je ironická.

Obecně příjemná je i hudební stránka audioknihy. Hravé melodie Maria Buzziho oddělující jednotlivé pasáže jsou povětšinou milé a sympaticky pozitivní, čímsi připomínají hudbu někdejších televizních Večerníčků. Některé z nich však zní jaksi rozladěně a rozvrzaně, což má patrně evokovat pískání myší, avšak tyto melodie už tak bezvýhradně příjemné poslouchat není a možná by bylo lepší ponechat v audioknize pouze tu hudbu, která zní čistě, neboť i té je tu dostatek. Za další – byť zcela marginální – nedostatek můžeme považovat příliš dlouhá ticha oddělující Brouskovo čtení a hudební předěly, přičemž interpret dočte pasáž a v některých případech následuje ticho až rozpačitě dlouhé.

Nicméně ani tato drobnost jinak vynikající zpracování nijak výrazně nekazí a byla by velká škoda, kdyby zmíněné drobné vady odradily potenciální posluchače. V případě audioknihy Myši patří do nebe se sešel krásný a dobře napsaný text s bezmála bezchybným audiálním zpracováním, v němž interpret Ondřej Brousek přímo exceluje.