Šedý muž se vrací

recenze, , 21.11.2022
Na mušce
Bývalý příslušník speciální jednotky CIA Courtland "Court" Gentry, alias Šedý muž, nyní pracuje jako nájemný vrah na volné noze. Jeho současný chlebodárce mu svěřil úkol zabít súdánského autoritářského vůdce, Court sám se však zároveň dostal do hledáčku svého někdejšího kolegy. A ten mu teď jde nemilosrdně po krku. Okolnosti jej proto přimějí, aby se namísto už tak obtížného atentátu na prezidenta pokusil o něco ještě nemožnějšího: o jeho únos. Nic menšího, než nesplnitelné úkoly, ale Gentry snad ani nepřijímá.
O pořádný rozruch se letos mezi akčními snímky postaral Šedý muž. Tento doposud nejdražší filmový projekt Netlixu přinesl takřka souvislou přehlídku rvaček, výbuchů a přestřelek. Pokračování Na mušce, v němž Courta, přezdívaného Šedý muž, opět ztvární Ryan Gosling, je ale teprve ve fázi příprav scénáře. Co tedy mají dělat ti, kterým se nechce na další příběh s jejich oblíbeným hrdinou čekat? Mohou se například svěřit do rukou Martina Stránského.

Ten totiž svým nezaměnitelným hlasem načetl pro audioknižní vydavatelství Témbr už i druhou část série s Courtem Gentrym. Americký spisovatel Mark Greaney jich na svém kontě má k dnešnímu dni dokonce celkem tucet. Dá se tak předpokládat, že se dalších dobrodružství Šedého muže dočkají dříve ti, kteří budou jeho díla chtít poslouchat, a ne sledovat. Zvuková podoba navíc Courtovým románům sluší více, než ta vizuální. Poskytuje totiž kompletní děj s nemalou dávkou sarkastického humoru, což je jedna z věcí, kterou po mnoha stránkách okleštěná televizní adaptace nabídnout nedokáže.

Greaney se ani ve druhém románu se svým hrdinou nijak nemazlil, takže na posluchače čeká víc než čtrnáct hodin, kdy jedna akce střídá druhou. Ve své podstatě jde o příběh, který nenutí nad událostmi přemýšlet nebo v nich hledat přílišný přesah. Takřka všichni v Courtově světě jsou totiž zkažení, popohánění pouze vlastními mocenskými zájmy a touhou po nadvládě a bohatství, ať už jde o příslušníky jakéhokoliv národa. Ani jedna ze stran, soupeřících o vliv nad částí afrického kontinentu, nejedná v tomto boji zcela otevřeně a bez přetvářky.

Gentry to sám pozná, když se uprostřed vyprahlého polopouštního sahelu dostane do křížku s hordami místních ozbrojenců, na záda mu při tom dýchají bývalí kolegové ze CIA a do událostí zasáhne i jedna ne zcela poctivá mezinárodní humanitární organizace. A aby toho nebylo málo, vše se odehrává uprostřed nehostinné krajiny plné přírodních nástrah. Pro interpretaci audioknihy, zdá se, jde o dobrou živnou půdu.

Alespoň Martin Stránský se totiž se všemi dějovými zvraty, nervy drásajícími bojovými scénami a nebezpečím, číhajícím na Courta za každým rohem, vypořádal takřka bez mrknutí oka. Jeho pojetí se pod režijní taktovkou Jana Drbohlava nese v trochu jiném duchu, než jak jej známe třeba ze severských detektivek. Navzdory přítomnosti místy až černého humoru působí Stránský vážněji, klidněji. Nelpí tolik na rozlišování cizojazyčných přízvuků či ženských postav, zato ale s vyváženou dávkou drsnosti a vzrušení provází akcí nabitým dějem s neochvějnou jistotou a grácií.

Jeho hlas místy přetvářejí efekty telefonického hovoru či zvuku vysílačky, usnadňující orientaci v ději. Propracovanou, nikoliv ale přeplácanou, zvukovou formu nahrávky měli na starosti Kate Hamsíková a Štěpán Škoch, o hudební doprovod, navazující tematicky na melodii z předchozího dílu, se postaral Pavel Holý. Audiokniha Na mušce díky nim získala plastičtější podobu, která posluchačům zprostředkovává události ještě barvitěji.