Návratem nic nekončí

recenze, , 12.07.2021
Nalezený
Jedenáctiletý Evan se jednoho odpoledne nevrátil z ragbyového tréninku. Zmizel beze stopy z autobusové zastávky, na níž čekal na příští spoj. Inspektorce Naylorové se seržantem Hagenem se nedaří najít žádnou stopu, která by je přivedla k pachateli předpokládaného únosu. Po osmi měsících se však díky šťastné náhodě podaří chlapce zachránit. Tady obvykle většina podobných příběhů končí, detektivní thriller Nalezený zde však teprve začíná. Policie se snaží chlapce vyslechnout, aby mohli vypátrat jeho únosce, zjevně otřesený Evan však ani s několikatýdenním odstupem nechce s kýmkoliv mluvit. Hraje se přitom o čas. Každý den, kdy Evan mlčí, může totiž přinést únos dalšího dítěte.
Thrillerová prvotina Nalezený britské autorky Erin Kinsleyové zaujala zahraniční čtenáře svou odlišností. Namísto klasického schématu pátrání po zločinci přináší příběh plný emocí a niterných pocitů obětí trestných činů a jejich blízkých. Třebaže pro rozlousknutí záhady toho, co se zmizelému chlapci přihodilo, bude potřeba vynaložit nemalou dávku důvtipu, vznáší příběh i hlubší otázky než jen „Kdo to udělal?“. Erin Kinsleyovou možná inspirovala známá televizní série Broadchurch, která svého času přikovala k televizním obrazovkám nemalou část britských televizních diváků. Také v ní byl, mnohem více než bývá obvyklé, věnován čas přiblížení katastrofy, jakou do běžné rodiny zaseje zločin. Erin Kinsleyové se tak vedle detektivní zápletky podařilo rozehrát psychologickou hru mezi detektivy a mlčícím chlapcem. Zároveň vykreslila bariéry mezi rodiči a dítětem, které se stalo obětí trestného činu, a také mezi oběma partnery navzájem.

Thriller Nalezený, jehož hrdinkou je postava inspektorky Rachel Naylorové, vyšel knižně v nakladatelství Host a o jeho audioknižní podobu se postarali ve vydavatelství OneHotBook. Režisérka Jitka Škápíková si k natáčení přizvala herečku Kláru Cibulkovou, s níž už spolupracuje na sérii severských kriminálek islandské autorky Yrsy Sigurðardóttir. Kdo by si však myslel, že interpretace Nalezeného bude víceméně podobná, mýlil by se. Zatímco Yrsa předepisuje interpretce ve svém textu jakousi severskou syrovost, doprovázenou místy až explicitním brutálním násilím, Erin Kinsleyová se oproti tomu drží spíše při zemi a řeší více psychologii jednotlivých aktérů svého příběhu. I proto je projev Kláry Cibulkové v britském thrilleru živější, méně přísný a nepřátelský. Pod vedením zkušené režisérky pracuje Cibulková jemně a přirozeně s intonací hlasu i tempem vyprávění. To je příjemně rychlé, v důležitých momentech podtrhuje herečka význam slov zpomalením či vloženou pomlkou.

Nalezený představuje především zdařilou psychologickou sondu do duší zejména okolí oběti zločinu. Drží si však přívětivý spád, neutápí se zbytečně v ponurých myšlenkách a přemítání. A nad tím vším se stále vznáší otázka – kdo a proč měl důvod chlapce unést? A jak se všechno odehrálo? V příjemném podání Kláry Cibulkové to můžete během jedenácti hodin poslechu snadno zjistit sami.