Neberte život tak vážně

recenze, Andrea Morkusová, 07.10.2021
Uprdelismus
Brát život s nadhledem, povznést se nad každodenní problémy a situace, které nemůžeme změnit, a hlavně si nebrat nic osobně by se chtěl umět pravděpodobně každý z nás. Ne vždy je to v praxi ale tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Jan Menděl ve své knize, která nyní dostala díky nakladatelství Témbr i svou audioknižní podobu, pro tento stav mysli vymyslel trochu provokativní termín Uprdelismus.
Současný uspěchaný život zaměřený na výkon přináší většině lidí neustále nové a nové stresové situace, výzvy i obavy, jak dokážou dostát všem svým povinnostem a úkolům, které na ně společnost i jejich blízcí kladou. Menděl ve své knize ale předestírá otázku, které z těchto situací jsou v našem životě opravdu důležité. A jedním dechem odpovídá, že většina toho, co současná společnost za důležité považuje, ve skutečnosti tak důležité není. Teprve v okamžiku, kdy se nad každodenní problémy dokážeme povznést a přestaneme se jimi stresovat, zjistíme, že to nejdůležitější v životě je náš vnitřní klid a dobrý pocit z právě prožitého dne.

Na řadě svých osobních příběhů a příkladů ukazuje Menděl cesty, kterými se vydal, aby se z onoho začarovaného kruhu neustálých tlaků své vlastní mysli i okolí vymanil, vytyčil si hranice a dosáhl klidu a vyrovnanosti. Některé z nich se ukázaly jako slepé, jiné vyžadovaly hodně vytrvalosti a pevné vůle, další ho překvapily v momentě, kdy už si myslel, že kýženého výsledku v podobě nadhledu a rovnováhy dosáhl. Každá z chyb však byla lekcí, kterou potřeboval ke svému dalšímu vývoji.

Kromě podnětných myšlenek, které vám nastaví zrcadlo a ukážou jiný úhel pohledu na život i váš vnitřní svět, obsahuje audioknižní nahrávka i řadu praktických návodů na jednoduchá cvičení s myslí a vnitřní intuicí, jež vás jemně postrčí k zamyšlení. Dozvíte se, jak přistupovat k životu i sami k sobě, proč je důležité pravidelně meditovat, ale i to, kdy je lepší se pořádně nas**t a postavit se neohroženě sami za sebe.

Jak již název audioknihy Uprdelismus napovídá, nejde autor pro ostřejší slovo daleko – nikdy to však není samoúčelné a poslech jako celek působí velmi kultivovaně, a to i díky skvělé interpretaci Filipa Švarce. Pět a půl hodiny poslechu má příjemný spád, který podtrhují i maximálně půlhodinové (často ale mnohem kratší) kapitoly, jež od sebe odděluje tu příjemně kytarová, tu o poznání metalovější hudba.

Na rozdíl od řady dalších titulů z oblasti osobního rozvoje působí poslech Uprdelismu díky ich formě a Švarcově přednesu příjemně autenticky a uvěřitelně, až skoro máte místy pocit, že v klidu rozmlouváte s přítelem a některé z jeho příběhů mohou být i vaše. Jediná výtka tak může směřovat k přesnému čtení knižní předlohy a obratům typu „o čem jsem psal výše“, které při poslechu audioknihy vyzní trochu nepatřičně.

Ačkoliv sám autor přiznává, že v době koronaviru přestal na několik měsíců psát a vyčkával, jak se bude situace vyvíjet, postupem času zjistil, že právě teď je téma uprdelismu možná aktuálnější než kdy dříve. Mnohé jistoty a zažité pořádky padly a udržet si zdravý odstup a nadhled je stále důležitější – stejně jako poznání, že vyrovnanost a pocit životního štěstí nemůžeme najít venku, ale vždy jen ve vlastním nitru.